“Splitgate is de moeite waard voor een vluchtige pick-up-and-shoot ervaring met een vleugje Portal”

Splitgate

Het is geen simpele opdracht om in het FPS-landschap van vandaag als nieuwkomer een unieke indruk te maken. Splitgate probeert free-to-play memorabel te zijn door een mix van gekende combat met een amusant Portal-element. Deze kleurrijke shooter heeft alvast een goed idee. Werkt het even goed in de praktijk van hun futuristische knalgalerij?

Waarom Wel?

Vliegen & knallen

In 2019 kwam Splitgate: Arena Warfare uit op PC. Is deze game dan gewoon de consoleversie van die free-to-play multiplayer FPS? Ja en nee. Op zich is het dezelfde game, al werden de gameplay en controls volledig onder handen genomen voor de console release. Voeg daaraan enkele content updates toe en je zou een complete ervaring moeten hebben van een shooter die zichzelf niet té serieus neemt. Pure online fun is het sleutelwoord hier.

Splitgate blijft ver weg van enige vormen van realisme. In plaats daarvan brengt het kleurrijke, snelle sci-fi actie à la Halo, Overwatch of Quake. Je springt, vliegt en zoeft doorheen elke van de vele, gevarieerde maps. Geen gebrek aan content. De basisopzet van de online partijtjes is meestal zeer standaard.

Liefde voor de Portal Launcher

Met gekende wapens zoals de sniper en de shotgun speel je gekende game modes zoals team deathmatch en domination. Pas na enkele uren openen alle game options zich helemaal. Je weapon setup bij aanvang van een partij is standaard, de beste schieters liggen verspreid doorheen de map met beperkte ammunitie.

Alles samen redelijk voorspelbaar, tot je de Portal Launcher leert gebruiken. Dankzij dit wapen verandert de hele opzet van Splitgate meteen. Deze Launcher doet exact wat je er van verwacht. Hij creëert portals waar je door kan wandelen én schieten.

Zo dirigeer je jouw kanonskogels zelf door de gekste hoeken van de map en kan je punten verdedigen zonder zelf fysiek aanwezig te zijn. Als een (zwaarbewapende) aap uit de mouw kan je ook zelf vrij direct orde op zaken gaan stellen. Eenmaal je hiermee overweg kan wordt je de heerser van het slagveld. Mag ik even stoefen met m’n K/D die hoger ligt dan 3.0?

Tactisch maar vooral pure fun

Nóg een speciaal element dankzij deze portals is dat je een tactisch zicht hebt. Je kan zien wat er aan de andere zijde van jouw peephole gebeurt maar vijanden kunnen niet terug piepen. Sterker nog, je kan énkel door jouw zelfgemaakte portals kijken.

Bij zowel teamgenoten als vijanden heb je dit voordeel niet, maar je kan wel steeds in het ongewisse springen, richting een glorieuze kill of een oneerbiedige hinderlaag. Een gouden tip voor als je snel moet ontsnappen: nooit gesprongen is altijd dood!

Content heeft Splitgate meer dan genoeg met meer dan tien customizable characters en twintig maps. Voor bepaalde challenges kan je grinden of cosmetische items aankopen met écht geld. Het blijft een element van free-to-play, maar wordt gelukkig hier niet door je strot geramd. Ondanks al deze content is Splitgate toch niet de shooter die mij zal vastgrijpen zonder te lossen.

Waarom Niet?

Minder uniek dan gedacht

De Portal-feature maakt Splitgate dan wel specialer in z’n opzet, écht uniek kunnen we het nu ook niet noemen. Uiteraard is deze feature goed gesteeld van Portal zelf en het is ook best puik geïntegreerd in de FPS-setting. Toch heb je het snel geleerd en gezien. Na de leuke feel van de eerste partijtjes voelt het allemaal snel saai en hetzelfde.

Ook worden de portals niet optimaal benut in de multiplayer. De maps van Splitgate zijn relatief makkelijk om doorheen te lopen. Het maken van een portal neemt vaak tijd in beslag die je niet hebt, waardoor het snel een gedachte achteraf wordt. Heel veel gebruiken de spelers deze ook niet. Er is net te weinig voordeel, al haal je wel profijt uit goed gebruik zoals ik eerder aangaf. Het had gewoon meer kunnen zijn.

Flou

Grafisch is Splitgate wel kleurrijk maar verre van top. Het ziet er allemaal vrij flou uit zonder over te lopen van de details. Dezelfde matigheid kent de audio, waarbij vooral geweerschoten écht wel te dof en te flauw klinken. Het zijn dompers op de feestvreugde maar nemen niet weg dat Splitgate enkele uren knalplezier bevat.

VERDICT

7

Splitgate is de moeite waard voor een vluchtige pick-up-and-shoot ervaring met een vleugje Portal. De gameplay is amusant, de levels gevarieerd en het bevat die leuke “easy to learn, difficult to master”-feel. Je moet niet al te veel nadenken bij de online partijtjes. De Portal Launcher maakt alles wat uniek maar Splitgate blijft herkenbaar en té generiek. De graphics en audio zijn middelmatig en er zijn meerdere gemiste gunplay-kansen maar voor enkele uurtjes knalvertier in sci-fi land zit je hier goed. Het is gratis, dus geef het een kans. Is het toch niet je ding ben je foetsie met één welgemikte portal hole.  

Pluspunten
+ Amusante gameplay
+ De Portal Launcher zorgt voor een extra dimensie
+ Variatie in mappen

Minpunten
Niet zo uniek als het op het eerste zicht lijkt
Er zat meer in qua gameplay & diepgang
Matige audio & graphics

Splitgate
Beschikbaar vanaf 27/07/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Praga

De ouderdomsdeken van Pragalicious maar daarom zeker niet minder delicious dan het jonge grut van de crew. Wilde als kleine jongen een console kopen maar mocht niet van zijn papa. Dus sprak hij de gevleugelde woorden "Later als ik groot ben koop ik het allemaal zelf" Als jonge snaak was hij met zijn korte broek, witte sokken en sandalen vaste klant bij de lunaparken aan zee en op de kermis. Raakte in de ban van Snake en Pong, ging al snel door naar Quake, Hexen, Doom, Wolfenstein 3D en Delta Force. Maar de grote game changers waren Quake 3 Arena (1999) en Unreal Tournament (1999). Favoriete genres (MMO)RPG, shooters en adventure games. Praga beweert trouwens dat hij het buitenechtelijke (of moeten we buitenaardse zeggen) kind is van Indiana Jones en Lara Croft. We zullen hem maar in zijn geloof laten... (of tijdig zijn medicatie geven)