“De Director’s Cut van Ghost of Tsushima is de ideale manier om de originele game te (her)ontdekken”

Ghost of Tsushima Director's Cut The Eagle

Iets meer dan een jaar geleden verscheen het langverwachte en overigens fantastische Ghost of Tsushima op PlayStation 4. Ikzelf heb uren doorgebracht op het eiland van Tsushima terwijl ik de Mongoolse invasie probeerde te stoppen. Nu, een jaar later, komt ontwikkelaar Sucker Punch met een grote uitbreiding en next-gen update voor de game. Reden genoeg dus om mijn samoerai pantser opnieuw uit de kast te halen.

Waarom Wel?

De adelaar strekt zijn vleugels

Je zou het niet verwachten, maar mijn terugkeer naar Tsushima voelde verdomd vertrouwd aan. Ik was vergeten hoe mooi en hoe weids de fauna en flora van het eiland wel was en welk plezier ik haalde om samen met Jin elk uithoekje te verkennen.

In deze Director’s Cut is de hoofdrol niet weggelegd voor het reeds uitgekamde Tsushima. Nee, we krijgen een nieuwe verhaallijn voorgeschoteld die ons meeneemt naar het mytische eiland Iki. Wanneer een nieuwe Mongolenstam Tsushima binnenvalt, snel Jin meteen ter hulp om daar geconfronteerd te worden met een nieuwe, sterkere en spirituele vijand. De Mongolenstrijders worden bijgestaan door shamans die tijdens de gevechten een doordringende mantra zingen. Hierdoor blijven de krijgers gefocust en lijken ze ook sterker. De enige logische oplossing hiervoor is om als eerste de shamans uit te schakelen.

Na je eerste gevecht met deze nieuwe stam, waarschuwt een van de krijgers je voor The Eagle, die haar kamp heeft opgezet op het eiland Iki. Dit eiland is geen onbekende voor Jin, omdat zijn vader daar vroeger een kamp had. Sindsdien hebben de samoerai geen voet meer gezet op dit land, dus Jin bereidt zich alvast voor op het ergste.

Getekend door het verleden

Wanneer je na een op z’n zachtst gezegd geaccidenteerde reis op Iki aankomt, ontdek je snel dat het eiland is ingenomen door deze nieuwe clan van The Eagle. Geconfronteerd met zijn verleden, Jin kwam niet tussen toen zijn vader smeekte om hulp voor hij vermoord werd, is het nu zaak om Iki schoon te vegen van deze duistere nieuwe clan.

Gelukkig is het geen zware opdracht om dit nieuwe eiland en de vele nieuwe uitdagingen te verkennen. De omgevingen zien er als vanouds prachtig uit. Al zal je snel merken dat Iki een pak ruwer en bergachtiger is in vergelijking met Tsushima. Dit zorgt ervoor dat je een mooie tegenpool hebt om te ontdekken.

En daarvoor zal je opnieuw heel wat tijd voor mogen uittrekken. Reken dat je minstens 15 uur nodig zal hebben om het verhaal van The Eagle uit te spelen en zeker het dubbele wanneer je elk geheim van Iki wil blootleggen.

Nu ook een volwaardige PS5-game

Om deze uitbreiding te spelen, ga je deze moeten aanschaffen voor €20. In mijn ogen een koopje als ik zie wat je daarvoor allemaal terugkrijgt. De PlayStation 5-upgrade zal je in totaal €30 kosten wanneer je de basisgame al hebt op PS4. Dit is inderdaad €10 meer, maar daar krijg je ook enkele exclusieve features voor terug.

Zo maakt Ghost of Tsushima Director’s Cut perfect gebruik van alles wat de DualSense-controller in zijn mars heeft. Dankzij de haptische feedback krijg je meer nauwkeurige feedback van alles wat je doet. Het galopperen met je paard was nog nooit zo leuk. Maar dé hoofdvogel wordt afgeschoten door de adaptieve triggers. Het is een waar plezier om nu je boog op te spannen en een pijl te lossen richting het voorhoofd van een Mongolenkrijgen. Een dikke pluim aan de ontwikkelaars, want dit is zonder twijfel de beste implementatie van de DualSense-features die ik ook gezien heb in een PS5-game.

Maar dat is niet alles wat betreft de PlayStation 5-versie. Zo zijn de laadtijden indrukwekkend kort, maakt de game gebruik van 3D Audio, krijg je nu een volwaardige 4K-resolutie en heb je de keuze om in de performance mode de game te spelen op 60 frames per seconde. Verder werden er nog een pak quality of life verbeteringen toegevoegd waarvan de verbeterde lip sync van de Japanse dialogen de belangrijkste is.

Waarom Niet?

Een verwittigde samoerai…

Als ik eerlijk ben, heb ik geen negatieve punten kunnen noteren. Het enige wat ik als tip zou willen meegeven aan de ontwikkelaars om een korte guide toe te voegen voor gamers die een PS4 savegame importeren of wie na een jaar terugkomt. Een kleine opfrissing van de controls en de verschillende upgrademogelijkheden had wel handig geweest in dit geval.

Dat terzijde moet je wel weten dat Ghost of Tsushima Director’s Cut (opnieuw) een hap uit je privéleven zal nemen. Het verhaal is zo meeslepend en de omgevingen zijn zo weids en mooi dat ze roepen om ontdekt te worden. Door de toevoeging van een nieuw, zij het kleiner, eiland zal je opnieuw uren bezig zijn om elk hoekje van Iki te ontdekken. Dat zal misschien niet evident zijn nu de lockdowns definitief achter ons lijken te liggen. Dus weet waaraan je begint…

VERDICT

10

Ontwikkelaar Sucker Punch is erin geslaagd om een fantastische extra ervaring toe te voegen aan een al sublieme game. In de eerste plaats zijn de nieuwe features voor PlayStation 5 een schot in de roos. Met name het gebruik van de haptische feedback en de adaptieve triggers op de DualSense is een waar feest. Maar de ster van deze Director’s Cut is zonder twijfel Iki. Het nieuwe eiland is verre van een afkooksel van het grote eiland Tsushima. Het zorgt voor de nodige afwisseling ten opzichte van het hoofdverhaal en dat dankzij een totaal andere vegetatie én een uiterst intrigerend verhaal. Dit zal je opnieuw uren zoet houden en dat is meteen ook het ideale excuus om dit meesterwerk te (her)ontdekken.

Pluspunten
+ Prachtig nieuwe omgeving
+ Meeslepend verhaal
+ Eindelijk volwaardige 4K op PS5
+ Uitmuntend gebruik van de DualSense-features
+ Veel quality of life verbeteringen op PS5

Minpunten
– Dat bloed krijg je écht moeilijk uit je kleren…

Ghost of Tsushima Director’s Cut
Beschikbaar vanaf 20/08/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5
Gespeeld op PlayStation 5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.

Eén opmerking over '“De Director’s Cut van Ghost of Tsushima is de ideale manier om de originele game te (her)ontdekken”'

  1. Ik bliif het raar vinden dat Sony je €10 extra laat betalen om gebruik te kunnen vd features die je zelf (PS5) hebt aangekocht.Voor mij persoonlijk een minpunt, niettegenstaande blijft één van mijn beste game ervaringen vd laatste jaren. Microsoft geeft wat dat betreft een veel betere service.

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.