“Voor krankzinnige, belachelijke fast-paced combat in een mooie anime artstyle moet je bij Samurai Warriors 5 zijn”

Je hebt games die deftig hacken. Je hebt games die duchtig slashen. Je hebt games die bloeddorstig hacken én slashen. En daarna heb je Samurai Warriors 5. Een game waar één zwaardslag 25 vijanden de lucht in kegelt, combo’s van 10.000 hits gewoontjes zijn en één kill per vijf seconden een laag gemiddelde is. Deze krijgers vechten intens maar vechten ze ook met stijl?

Waarom Wel?

Historisch onrealistisch

Samurai Warriors is een reeks met al enkele meer dan degelijke hack-and-slash avonturen op de teller. De laatste jaren was het opvallend stil, dit vijfde deel brengt een soort van soft reboot. Het verhaal van dit zwaardenfestijn speelt zich af tegen de historische setting van de Sengoku-periode in Japan. Je speelt als historische figuren zoals Oda Nobunaga en Akechi Mitsuhide en vecht tijdens gekende Japanse veldslagen.

Wie onlangs de nieuwe docureeks Age Of Samurai: Battle For Japan op Netflix heeft gezien zal volledig mee zijn met de storyline van SW5. In die zin is SW5 een zéér historisch accurate game, tot je effectief begint te spelen. Eenmaal de strijd begint gooien de makers elke vorm van realisme, geloofwaardigheid en fysiek acceptabele manoeuvres overboord. Rock and roll, samurai style.

Charmant hakken

Deze krijgers komen met een zeer knappe look op je scherm. De cell-shaded anime graphics zijn zéér sfeervol, passen perfect en zien er gewoon knap uit. De artstyle van deze game heeft een uniek karakter. Het zuigt je mee in de atmosfeer en de on-screen chaos verliest zelden z’n charme.

Qua gameplay doet Samurai Warriors 5 er goed aan om niet te hervallen in een button bashing fest. Je hebt verschillende aanvallen, combo’s en special attacks. Je moet ook verdedigen en een eigen stijl meester worden. Het wordt nog persoonlijker wanneer je jouw personages verder uitbouwt met skill points en eigen wapens en attributen.

Een seconde per kill

Naast de storyline kan je aan de slag met heel wat customization, challenges en het nastreven van de beste score. In typische Japanse stijl krijg je na elke missie talloze statistieken over je avontuur, met daarbij geplakt een score. 602 kills in 13 minuten? Da’s net iets meer dan een seconde per kill, bijna een kwartier lang. Dat is Samurai Warriors in een notendop.

Waarom Niet?

Massaal slecht getraind

Het was echt wel amusant om als totale oorlogsmachine duizenden tegenstanders moeiteloos in mootjes te hakken. Het nadeel aan zo’n gigantisch hoge kills-per-minute is dat vijanden zelden een échte dreiging betekenen.

Boss fights zijn dan weer zeer uitdagend, vooral dankzij de chaos van nog een honderdtal omzwervende vleeshopen. Nee, de massa-AI is niet om over naar huis te schrijven. Of werden die samurai getraind om in groepjes van 50 te wachten tot ze collegiaal door één slag gingen vliegen?

Disco samurai

Dieper gegronde tactische gameplay is aanwezig maar komt nooit volledig tot z’n recht tussen de chaos. Ook de artstyle komt nooit helemaal tot bloei wat mij betreft. Sommige cutscenes sleuren saai verder en héél veel belangrijke text-on-screen gaat verloren in het midden van de veldslagen. Je hebt zelden de tijd om effectief te lezen wie de bad guy juist is en wat hij van je wil. Hakken, dan maar.

Toch blijft Samurai Warriors een mooi geheel vormen dat duidelijk weet wat het wil zijn. Enkel de audio valt opvallend uit de toon. De gitaarstukken en soms opzwepende discomuziek passen wat mij betreft écht niet bij de setting. Voor iemand anders is het misschien juist wél z’n kopje thee. Of saké.

VERDICT

6

Voor krankzinnige, belachelijke fast-paced combat in een mooie anime artstyle moet je bij Samurai Warriors 5 zijn. Tegen een historische achtergrond slacht je op een kwartiertje vlot honderden krijgers af. Met één zwaardslag hak je 25 vlezige pionnetjes zonder sterke AI doormidden. Dit levert zowel plezier als chaos op. Er gaat veel van het verhaal verloren in de wanorde en de vreemde muziekkeuze leidt soms af. Het goed uitgewerkte combat-systeem komt niet volledig tot z’n recht op de slagvelden vol treuzelende lamzakken. Deze warriors zijn zowel positief als negatief helemaal over-the-top.

Pluspunten
+ Prachtige, passende artstyle
+ Ridicule fast-paced combat
+ Goed uitgewerkt combat system

Minpunten
Chaos op een slagveld vol matige enemy AI
Verhaal komt nooit volledig tot z’n recht
– Vreemde muziekkeuze

Samurai Warriors 5
Beschikbaar vanaf 24/06/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / Xbox One / Switch / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.