10 redenen waarom we hyped/bang zijn voor Dead Space Remake

Dead Space

Die necromorphs kunnen best luid gillen. Toch was dat niks vergeleken met mijn vreugdekreet afgelopen donderdagavond. Hold my plasma cutter, eindelijk komt Dead Space terug tot leven. Na jaren van stilte leek de legendarische reeks volledig versneden, dood en begraven te zijn.

Gelukkig geldt de regel van de USG Ishimura ook voor deze horrorserie: sommige zaken blijven niet voor altijd dood. EA kondigde met een teaser trailer een remake van het origineel aan en het bleek geen marker-induced hallucination te zijn. Waarom moeten we voor deze remake hyped zijn en waarom ook een beetje bang?

Waarom zijn we schrikwekkend blij?

Remake van een absolute klassieker

Dead Space luidde in 2008 het begin in van een geweldige horror-trilogie, waarvan vooral de eerste twee delen als absolute toppers in het survival horrorgenre worden aanschouwd. Dead Space bracht een unieke setting, prachtige visuals, slimme gameplay, een intrigerend verhaal en een verdomd intense angstaanjagende sfeer die jou nooit losliet.

Het verhaal van Isaac Clarke is dat van een ingenieur die een noodsignaal van het ruimteschip de USG Ishimura beantwoordt. Naast Isaac is de Ishimura dé ster van het spel, met z’n doolhof aan donkere, onheilspellende gangen en sinistere geheimen. De gruwelijk scherpe en soms minimalistisch prachtige audio zorgt voor constant angstzweet. Het verhaal laat je nooit los, net als de klauwen van de hordes necromorphs. Een goede portie gore ging hand in hand met een constant ongemakkelijk gevoel.

Het bronmateriaal en de omliggende lore zijn geliefd door de hele fanbase en iedereen wil niks liever dan totale angst ervaren. Je kan je geen dankbaarder werkmateriaal wensen.

Angstaanjagender dan ooit met next-gen technologie

De originele Dead Space speelt vandaag de dag nog steeds als een absolute topper. Met de nieuwste PS5-XsX technologie, visuals en audio kan een remake de ultieme angstervaring brengen. EA Motive sprak al over een next gen ervaring waarbij ze de audio en visuals naar een nieuw niveau tillen.

Creative Director Roman Campos-Oriola was enorm enthousiast over de manier waarop ze de remake aanpakken. Alles werd vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Visueel zouden we een achtbaan voorgeschoteld krijgen die ons nooit loslaat en geen enkel pauzemoment gunt. Het gefluister dat ons 13 jaar geleden rillingen gaf zou nu onze adem volledig moeten wegnemen. Leuk, ik was al op zoek naar een verse dosis paranoia.

Dynamischer met nieuwe elementen van latere games

Phil Ducharme (Senior Producer) zei dat de Dead Space remake dynamischer dan ooit zal worden. Met veel respect voor het origineel hebben ze elk gameplay element onder de loep genomen en geëvalueerd. Elementen van Dead Space 2 en Dead Space 3 die de reeks nog relevanter en beter maakten worden ingebracht in het originele deel.

Ducharme belooft dat het nieuwe geheel modern én klassiek aanvoelt. De elementen die retrofitted worden zijn onder andere soepelere zero gravity controls en gunplay. Ook beloofde Ducharme dat er géén microtransacties zouden zijn zoals in DS3. Is EA die écht niet gewoon vergeten?

De nieuwe developers willen leren van hun fouten

Dead Space 3 ging in 2013 veel meer de actietour op met bombastische gevechten, menselijke vijanden en gigantische set-pieces. De horror was nooit volledig weg maar de fanbase kon de nieuwe elementen niet echt smaken.

Het doet alvast deugd om te horen dat EA Motive de microtransacties van deel drie volledig bant maar het wil ook van andere fouten leren. Ze beloven terug naar de ziel van de claustrofobische survival horror te gaan en niét over-the-top te knallen. Het zou een jammerlijke terugkeer zijn zonder angstzweet.

Eerste nieuws in 8 jaren

Voor de grote, trouwe fanbase van Dead Space zijn het acht lange jaren geweest na DS3. Het derde deel haalde de belachelijk hoge verkoopverwachtingen van EA niet en de reeks werd op kouder ijs gezet dan te vinden was op Tau Volantis. Jaarlijks droop weer een drabje hoop weg waardoor de reeks helemaal dood leek.

De steeds hardnekkigere geruchten van de voorbije weken leiden tot heel veel speculatie en uiteindelijk ontlading na het nieuws van 22 juli. De hoop werd beloond en misschien kan die hoop tot nóg meer leiden?

Aanzet tot meer gruwel?

In het verleden hebben al heel wat studio’s en reeksen het gedaan. Een remake uitbrengen net voor een nieuwe, grote release om het publiek warm en excited te krijgen. Betekent deze remake dan ook dat we onze ultieme fantasie levend mogen houden? Krijgen we ooit het volledig nieuwe Dead Space 4?

Het verhaal van Isaac Clarke was na Dead Space 3 (en bijbehorende DLC) nog lang niet afgelopen. De game eindigde met een cliffhanger en er was al materiaal geschreven voor deel 4. Niet weten hoe het allemaal zou aflopen is al jaren reden tot frustratie bij de fans. Is deze revival het begin van nog meer bloederig succes? Een gamer stopt nooit écht met hopen.

Waarom zijn we angstig bang?

Geen Visceral Games, geen Glen Schofield

Na het teleurstellend ontvangen derde deel ging het snel bergaf voor ontwikkelaar Visceral Games. Na enkele matige titels waaronder Battlefield: Hardline werd de studio in 2017 door EA opgedoekt.

De bezielers van de ultieme horror hebben dus niks te maken met deze remake. Mastermind Glen Schofield is bezig met z’n eigen nieuw horrorproject genaamd The Callisto Protocol. De eerste trailer hiervan zat bomvol sfeer, gruwel, angst én meerdere overduidelijke Dead Space easter eggs. De vraag is dus ook: wat is de échte nieuwe Dead Space-game?

Het is EA

EA Motive neemt het op zich om de klassieker van Visceral Games te remaken. Ergens is dit bitterzoet of zelfs gewoon zuur.

EA oefende druk uit op Visceral om een meer action-packed derde deel te brengen en wanneer dit fout uitpakte kreeg Visceral de schuld in de schoenen geschoven.

Diegenen die verantwoordelijk zijn voor de dood van de serie komen nu heldhaftig met hun defibrillators af. Het is en blijft EA, een studio die de laatste jaren al meer dan eens terecht in het oog van de storm heeft gestaan. Vertrouwen we hen écht met de toekomst van onze horrorliefde?

Is een remake nodig?

Heel vaak wordt gezegd dat Dead Space vandaag de dag nog altijd als een nieuwe game speelt. De vraag is dan ook: waarom remaken? Hoeveel béter kan deze titel nog worden? Zelfs de beste ingenieur weet: don’t fix what ain’t broken.

Natuurlijk zitten we ook al twee consolegeneraties verder en zal zichtbare verbetering sowieso aanwezig zijn. Toch wordt de twijfel of de ervaring succesvol herhaald kan worden door nóg een punt ondersteund.

Het nieuwe is eraf

Toen Dead Space in 2008 onze hoofden eraf kwam bijten wisten we niet wat er aan het knabbelen was. Qua gameplay, visuals en sfeer kregen we iets bijna geheel uniek. Monsters als de necromorphs hadden we nog zelden gezien. Het ontbreken van een HUD was baanbrekend, de afwezigheid van een pauzeknop gruwelijk geweldig.

Het verrassingselement is bij deze remake afwezig. We wéten waar we naartoe gaan en wat we daar zullen aantreffen. Of toch niet? EA Motive heeft een grote taak voor de boeg om gamers opnieuw te doen verschieten maar heeft alvast alle middelen voor de boeg.

Als we een volledig nieuwe ervaring krijgen zoals Capcom met Resident Evil 2 bracht liggen de verwachtingen terecht hoog. De teaser trailer bracht gekende omgevingen en de iconische in bloed geschreven “Cut off their limbs” boodschap. Niet meteen niéuwe dingen dus. Krijgen we écht een “nieuw” origineel deel, of een droge upscale remaster?

Voorlopig blijven we achter met heel veel vragen. Het enige dat écht geweten is, is dat Dead Space niet langer dood is. Wanneer we deze remake mogen verwachten is niet gekend. De komende weken lost EA hopelijk veel meer. De hype train is nog maar net vertrokken.

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.

Eén opmerking over '10 redenen waarom we hyped/bang zijn voor Dead Space Remake'

  1. Was toch deels wat teleurgesteld dat het enkel een remaster is. In mijn ogen is dit absoluut onnodig. Wat over nog is 10 jaar. Gaan ze dan remasters van remasters maken?

    Like

Reacties zijn gesloten.