“Voor fans is MotoGP 21 een mooie stap voorwaarts, nieuwkomers zullen even moeten doorbijten”

Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor gemotoriseerde tweewielers. Soms zie ik mezelf op een BMW cruisen door de Ardennen in een zacht lentezonnetje. Maar wanneer ik stop met dagdromen denk ik aan het feit dat je niet echt beschermd bent wanneer je een aanrijding hebt. En het feit dat andere weggebruikers niet altijd een oog hebben voor motorrijders helpt ook al niet. Daarom hou ik het bij dagdromen en het virtueel motorracen.

De Italiaanse ontwikkelaar Milestone is al jaren dé ontwikkelstudio met een hart voor motoren. Sinds hun oprichting in 1996 hebben ze de focus gelegd op de ontwikkeling van racegames met motoren in de hoofdrol. Games zoals Ride, MXGP en Supercross komen van hun hand, maar momenteel werken ze ook aan het veelbelovende Hot Wheels Unleashed. Maar eerst kijken we hoe ze de nieuwste telg in de MotoGP-reeks hebben neergezet.

Waarom Wel?

Realisme ten top

Laat mij meteen duidelijkheid scheppen voor wie deze game bedoeld is. MotoGP 21 is een game die een bepaald publiek wil aanspreken: de liefhebbers van snelle motoren én een realistische gameplay. Milestone is al jaren bezig om deze gamereeks uit te bouwen waarin realisme voorop staat en met deze MotoGP 21 hebben ze hierin opnieuw grote stappen vooruit gezet. Als je op zoek bent naar een game waar je casual mee aan de slag wil gaan en dus af en toe een race rijden, is dit geen game voor jou. Je zal tijd moeten investeren om de besturing onder de knie te krijgen, de lay-out van de circuits en om het technische aspect van motoren te leren kennen.

Wanneer je het spel voor het eerst opstart, kan je ervoor kiezen om een uitgebreide tutorial te doorlopen. Hierin krijg je de in’s en out’s van het rijden met een monster op twee wielen uitgelegd. Dit is alvast een welgekomen toevoeging ten opzichte van vorige edities waarbij je bijna letterlijk voor de leeuwen werd gegooid. Maar laat je ook niet misleiden door deze tutorial. Ook al slaag je met glans voor alle lessen, toch is het een enorme uitdaging om races te winnen, laat staan om je motor recht te houden. Want je rijder zal hoe dan ook regelmatig hard of zacht in aanraking komen met het asfalt.

Wanneer dit het geval is maak je meteen ook kennis met een leuke nieuwigheid: je kan namelijk instellen dat je jouw rijder terug naar de motor moet begeleiden. Dit voegt een extra niveau aan realisme toe, maar hier is een groot minpunt aan verbonden. Computergestuurde tegenstanders zullen nog steeds gewoon op hun motor spawnen terwijl jij naar je motor rent. Dit resulteert in extra tijdverlies en regelrechte competitievervalsing. Gouden tip: activeer deze optie dus niet…

Ideaal voor carrièremensen

Het besturen en het onder controle houden van je motor is in MotoGP21 dus een enorme klus. Uitdagend, frustrerend, maar vooral enorm bevredigend wanneer je eindelijk een cool inhaalmanoeuvre met succes weet te voltooien. Een andere grote klus is het managen van je eigen team in de carrièremodus. Deze is net zoals vorig jaar enorm uitgebreid en geeft je de kans om je eigen team uit te bouwen. Je kan kiezen om met een bestaand team aan de slag te gaan of om een volledig nieuw team in de Moto3, Moto2 of MotoGP uit de grond te stampen.

Na het aanstellen van je persoonlijke manager zal je een team moeten samenstellen van technici. Zij zullen tijdens raceweekends je motor prepareren en aanpassen naar jouw wensen. Elk lid zal zo zijn eigen specialisatie hebben, wat ook impact heeft op de upgrades die je tijdens het seizoen zal krijgen. Het managen van je team en ervoor zorgen dat je de juiste mensen voor jouw specifieke wensen aan boord hebt, is cruciaal waardoor het realisme ook hier de kop op steekt. Hetzelfde geldt tijdens de raceweekends zelf. Je moet rekening houden met de tijd die aanpassingen of herstellingen aan je motor vragen. Want werkt je crew te lang aan motor? Dan krijg je onherroepelijk een tijdsstraf geserveert.

Rembalans vinden

Tijdens de races zelf heeft ontwikkelaar Milestone nog enkele nieuwigheden geïntroduceerd. Zo doet de zogenaamde Long Lap eindelijk zijn intrede. Dit is een straf die de wedstrijdleiding kan opleggen, wanneer je bijvoorbeeld een andere rijder uit de bocht hebt gekatapulteerd, waarbij je in een bepaalde bocht een alternatief traject moet afleggen. In praktijk komt dit meestal neer in het nemen van een extra lange bocht, zodanig dat je zo automatisch tijdsverlies oploopt ten opzichte van je concurrenten.

Een ander element dat werd toegevoegd is het feit dat je tijdens het racen naast je bandenslijtage en brandstofverbruik ook rekening zal moeten houden met de temperatuur van je remmen. Wanneer je te hard remt, worden deze te warm en zal dit invloed hebben op je remvermogen. Ook wanneer ze te koud zijn, verlies je remkracht. Het vinden van de juiste balans is dus zeker noodzakelijk.

DualSense als extra troef

Dankzij de nieuwe generatie consoles heeft Milestone op grafisch gebied ook enkele serieuze stappen vooruit weten te zetten. De laadtijden, altijd wel een probleempunt geweest in hun games, zijn opmerkelijk kort waardoor je razendsnel in de actie zit. Ook het detail dat ze hebben weten te steken in de motoren is oogverblindend. Neem dus zeker even de tijd om je bolide te bewonderen in de menu’s. Ook de circuits zelf en hun omgevingen zijn oogverblindend mooi in deze PlayStation 5-versie die ik mocht spelen.

En deze versie heeft nog een andere grote troef: de DualSense-controller. Dankzij de haptische feedback voel je de bijna echt wanneer de banden van je motor beginnen te slippen op de baan, waardoor dit een extra hulpmiddel kan zijn om je motor op de baan te houden. Ook de adaptieve triggers doen hier hun duit in het zakje. Doordat je meer kracht moet zetten om gas te geven of te remmen, kan je hier meer gevoel in leggen waardoor je net iets vlotter die ene moeilijke bocht kan nemen.

Waarom Niet?

Joe McUgly Face

Ik haalde al aan in een van mijn eerste alinea’s, maar ik wil het toch nog even duidelijk maken. MotoGP 21 is géén game voor iedereen. De hoge en steile moeilijkheidsgraad zal veel gamers afschrikken en enkel de doorzetters zullen beloond worden met een podiumfinish. Want eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad enorm moeilijk is om in de eerste helft ervan te finishen.

En als ik dan écht minpunten moet geven op de game zelf, zijn het toch wel de gezichten van de rijders en de crew. Deze zijn totaal emotieloos en lijken te stammen uit een game van enkele jaren geleden. Het contrast met omgevingen en motoren is zo groot dat het bijna lachwekkend wordt.

VERDICT

8

Met MotoGP 21 zet ontwikkelaar Milestone opnieuw een stap vooruit in de ontwikkeling van de reeks. De motoren laten zich nog realistischer besturen, de omgevingen en de motoren zien er fantastisch uit op de PlayStation 5. Op deze console geniet je bovendien ook nog eens van de uitstekend geïmplementeerde functies van de DualSense-controller. Toch laat MotoGP 21 ook steekjes vallen. Zo staan de gezichten van rijders en crew in schril contrast met de schoonheid van de motoren. Maar het grootste probleem zit hem in de ontzettend steile leercurve die nieuwkomers moeten overwinnen. Voor de ervaren rotten is deze MotoGP 21 een mooie stap voorwaarts, al had men ook iets meer rekening mogen houden met de instappers.

Pluspunten
+ De meest realistische MotoGP-game ooit
+ Uitgebreide carrièremodus
+ De circuits en motoren zien er fantastisch uit op PS5

Minpunten
– Erg intimiderend voor nieuwkomers
Gezichten van de rijders en crew zien er erg gedateerd uit

MotoGP 21
Beschikbaar vanaf 22/04/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op PlayStation 5
Website: MotoGPvideogame.com


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.