Ubisoft verandert strategie: meer free-to-play, minder premium AAA-games

Wie Ubisoft een beetje kent, weet dat de uitgever doorgaans jaarlijks drie tot vier grote AAA-releases heeft. Denk daarbij aan nieuwe Assassin’s Creed-titels, Watch Dogs, of Far Cry. Dat ritme zal echter veranderen. De Franse publisher geeft namelijk aan dat het de klemtoon meer op ‘high-end free-to-play’ titels wil leggen.

Dat vertelden ze gisteren tijdens hun full-year earnings call met investeerders. Het was Ubisoft’s CFO Frederick Duguet die de wijziging in strategie aankondigde. Hij vertelde dat de klemtoon zou verschuiven naar free-to-play titels die het niveau van een grote release kunnen evenaren.

Duguet benadrukt dat dit niets verandert aan de hoeveelheid content die de uitgever op de markt wil brengen. Op Twitter vulde een senior analyst van het bedrijf aan dat free-to-play een groter aandeel van de inkomsten van de publisher zal innemen, maar dat dit niet wil zeggen dat het de meer traditionele AAA-titels zoals Assassin’s Creed links zal laten liggen. De nadruk ligt op het ‘uitbreiden’ van het aanbod, eerder dan het vervangen van één catalogus door een andere.

Ubisoft experimenteert al langer met kwalitatieve AAA-titels. Denk bijvoorbeeld aan de gratis battle royale-titel Hyper Scape, die jammer genoeg snel van de radar verdween. De publisher kondigde recent ook nog maar een gratis Tom Clancy’s The Division-titel aan.

Gepubliceerd door Lazlo

De legende gaat dat Lazlo's eerste woordje "PlayStation" was. Straf, want Sony's iconische console verscheen pas twee jaar na z'n geboorte. Desondanks omschrijft Lazlo zichzelf intussen als een ware platform-agnost en verdeelt hij de koek tussen z'n PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Op genre-vlak is hij een alleseter, al heeft hij een bijzondere voorliefde voor alles met een sterk verhaal, of waar hij zich urenlang met z'n vrienden in kan verliezen.