“We hebben nog geen enkele Xbox-consoles met winst verkocht” zegt Microsoft

Straffe uitspraak van de hardwarefabrikant die al jaren Xbox-consoles produceert, op de markt brengt en verkoopt. Volgens het bedrijf heeft het nog nooit winst gemaakt met de verkoop van consoles. In tegendeel zelfs, ze verkopen ze met verlies…

Recent bracht de rechtszaak tussen Epic Games en Apple al heel wat verrassende en interessante informatie naar buiten. Iets wat ook met die verhaal weer het geval is. Tijdens de rechtszaak tussen Epic en Apple werd bekend dat Xbox al zijn consoles met verlies verkoopt en zijn geld verdient met games, extra hardware (bvb controllers) en diensten als Xbox Live Gold en Xbox Game Pass. Tijdens de rechtszaak tussen Apple en Epic bevestigde Microsoft zelfs dat het elke Xbox-console met verlies verkoopt, wat betekent dat het geen winst maakt op de verkoop van hardware.

Dit nieuws werd bevestigd door Xbox vice-president Lori Wright die werd opgeroepen als third party getuige voor de rechtszaak, waar haar vragen werden gesteld over de consolemarkt. Op een vraag van Epic-advocaat Wes Earnhardt hoeveel marge Microsoft maakt op de verkoop van Xbox-consoles, antwoordde Wright: “Dat doen we niet. We verkopen de consoles met verlies“. Op de vraag of Microsoft ooit winst heeft gemaakt op de verkoop van een Xbox-console, antwoordde Wright: “Nee.

Als je je zou afvragen hoe Microsoft in dit verhaal is verwikkeld geraakt, dan hier een woordje uitleg: De reden waarom Epic de winstgevendheid van Xbox besprak, was om aan te tonen dat de markt voor spelconsoles aanzienlijk verschilt van de mobiele markt, waardoor de verdeling van de inkomsten over Xbox en PlayStation van 70-30 gerechtvaardigd is vanwege de manier waarop consolemakers winst maken.

Volgens Epic is Apples aandeel van 30% in de in-game microtransacties concurrentieverstorend en monopolistisch. Apple beweert dan weer dat hun tarieven in lijn zijn met andere digitale platformen zoals Steam, Google Play en de Xbox- en PlayStation-winkels.

De reden dat spelconsoles uiteindelijk winstgevend worden is door een combinatie van software, service en de verkoop van accessoires, maar het blijft verrassend dat Microsoft er nooit in geslaagd is zijn hardware winstgevend te maken. Analist Daniel Ahmad bevestigde dat de PS4 uiteindelijk winstgevend werd voor Sony en dat Nintendo de Switch ontwikkelde om snel winstgevend te zijn, dus Microsoft is de vreemde eend in de bijt.

Gepubliceerd door Praga

De ouderdomsdeken van Pragalicious maar daarom zeker niet minder delicious dan het jonge grut van de crew. Wilde als kleine jongen een console kopen maar mocht niet van zijn papa. Dus sprak hij de gevleugelde woorden "Later als ik groot ben koop ik het allemaal zelf" Als jonge snaak was hij met zijn korte broek, witte sokken en sandalen vaste klant bij de lunaparken aan zee en op de kermis. Raakte in de ban van Snake en Pong, ging al snel door naar Quake, Hexen, Doom, Wolfenstein 3D en Delta Force. Maar de grote game changers waren Quake 3 Arena (1999) en Unreal Tournament (1999). Favoriete genres (MMO)RPG, shooters en adventure games. Praga beweert trouwens dat hij het buitenechtelijke (of moeten we buitenaardse zeggen) kind is van Indiana Jones en Lara Croft. We zullen hem maar in zijn geloof laten... (of tijdig zijn medicatie geven)