“Relicta is een genietbare puzzelgame, niets meer maar ook niets minder”

Ik hou wel van games die mijn hersencellen aan het werk zetten. Zo spendeerde ik ettelijke uren in echte breinbrekers zoals Braid en The Witness. Dergelijke games vereisen heel wat concentratie, maar laten je onderbewustzijn toch afdwalen door middel van het leuke achterliggende verhaal of de kleurrijke wereld. Relicta lijkt op het eerste zicht het rijtje van mysterieuze games te vervoegen, maar voldoet deze Switch port wel degelijk aan alle toeters en bellen om op hetzelfde schavotje te komen?

Waarom Wel?

Strakke mechanics

Een puzzelgame waarbij de omgeving fungeert als spelbord moet wel over goede mechanics beschikken. Gelukkig is dat bij Relicta wel degelijk het geval. In Relicta is het namelijk de bedoeling om door middel van zwaartekracht en magnetisme verschillende blokken te verplaatsen om zo verschillende poorten richting het einde van een level te openen. Initieel zijn de puzzels zeer onschuldig; zet een blok op een drukknop en de poort gaat open. Verderop in de game zweven de blokken en moet je ze magnetisch opladen zodat ze elkaar aantrekken of net afstoten. Het vergt wat oefening, maar na enkele uren in de game ben je al snel vertrokken met de sleutelconcepten.

Pittige puzzels

De puzzels in Relicta los je op door middel van het opnemen van de kubussen en deze op de juiste plekken te plaatsen. Ook kun je door middel van de schouderknoppen de blokken een magnetische lading geven of doen zweven. De verschillende concepten van drukknoppen, teleport-machines en magnetische effecten voorzien de ontwikkelaar van de game van honderden mogelijkheden om pittige puzzels te creëren. Zo kunnen blokken aan elkaar gehangen worden mits je ze een positieve en negatieve lading geeft. Datzelfde magnetisme kun je ook gebruiken om bepaalde blokken ergens af te stoten door twee kubussen dezelfde lading te geven en één van de twee richting de andere te katapulteren. Heel wat van die puzzels vereisen dus enerzijds heel wat brain power, maar tegelijkertijd ook wat fingerspitzengefühl om de blokken op de juiste plaats te krijgen. Sommigen ervaren dat als frustrerend, ik ervaar dat eerder als lekker pittig.

Afwisselende omgevingen

De puzzels spelen zich af in verschillende ‘domes’ waarbij het basis station fungeert als centrale hub. Probeer geen echte relatie te vinden tussen de verschillende domes of de omgevingen waarin je vertoeft; die is er gewoonweg niet. Wat er wel aanwezig is, is een resem aan diverse omgevingen waarin de (soms wat repetitieve) puzzels verspreid liggen. Zo spring je van een besneeuwd winterlandschap naadloos in een zanderige woestijn met zand en steengruis. De verschillende fauna en flora zijn een welgekomen afwisseling tussen de vele ‘déjà vu’-puzzeltaferelen.

Waarom Niet?

Overbodig verhaal

Waar games zoals Braid of Portal boven de rest uitsteken op enkele specifieke vlakken zoals verhaal of humor, ontbreekt het Relicta aan een echte kenmerkende eigenschap. Van het verhaal moet het onderscheid in ieder geval niet komen. Als dokter Dr. Angelica Patel werk je op de maan waarbij je de dag vult met wetenschappelijke experimenten. Op een dag verdwijnen jouw collega’s uit het ruimtestation en is het aan jou om ze terug te vinden door middel van puzzels op te lossen. Veelal beperkt de interactie met het verhaal zich tot een intercom die jou af en toe toespreekt. Het feit dat je geen gezichten op de vele voorbijkomende namen kan kleven komt het totaalplaatje jammer genoeg niet ten goede. Laat me er geen doekjes om winden: het verhaal is er simpelweg om de verschillende puzzels aan elkaar te rijgen; niets meer, niets minder.

Klungelige besturing

Ik speelde de game quasi de hele tijd op de Joy-Cons en dat was eigenlijk niet zo heel aangenaam. Zo had ik geregeld problemen een blok in mijn vizier te krijgen om deze vervolgens op te tillen en te verplaatsen. De aim controls zit hier gewoon niet goed. Ook voelen de omgevingen te klein aan voor een game in het First Person-perspectief. De matige controls en de kleine omgevingen zorgen er dan ook voor dat je snel het overzicht in de ruimte verliest, wat als frustrerend kan worden ervaren. Zeker wanneer je een hele opstelling probeert op te zetten om een kettingreactie met magnetische effecten te verkrijgen.

VERDICT

6

Relicta is een genietbare puzzelgame in First Person-perspectief. In tegenstelling tot andere gelijkaardige games zoals The Witness of Portal, ontbreekt het hem wat aan identiteit in de game. Alles is zowat matig in de game, wat het spel al snel als vervelend kan doen aanvoelen. Speel je echter de game net zoals mij in sessies van dertig minuten, dan is Relicta een genietbare puzzelgame die wat als het equivalent van een Sudoku kan worden gezien. Leuk, maar niet voor langer dan dertig minuten.

Pluspunten
+ Leuke puzzels en mechanics
+ Afwisselende omgevingen


Minpunten
Verhaal voelt niet oprecht aan
Controls niet altijd even geweldig
Puzzels worden vaak gerecupereerd

Relicta
Beschikbaar vanaf 15/04/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / Xbox One / Switch / PC
Gespeeld op Switch
Website: Mighty Polygon


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Ardtieboy

Een paarse Game Boy Color en Pokémon Red deden de vonk zo'n 16 jaar geleden overslaan. Sindsdien vertoeft Ard menig avond voor zijn consoles om er helemaal op los te gaan, liefst zonder al te veel nadenken. Games die hem geregeld doen gniffelen staan bij Ard op de bovenste plank. Het is dan ook niet vreemd dat titels zoals Borderlands, Destiny, Animal Crossing en Hearthstone op zijn shortlist staan. Verder hackt en programmeert hij zich door het leven met Nalu 🐶 aan zijn zijde.