Mass Effect: Andromeda telde een pak minder nieuwe aliens dan gepland

Van alle tekortkomingen van Mass Effect: Andromeda, was het gebrek aan nieuwe alien rassen misschien wel één van de laatste die je binnen schiet, mocht iemand ernaar vragen. Niet zo voor het team achter de game. Enkele Mass Effect-schrijvers vertellen vier jaar na datum hoe ze eigenlijk een pak meer aliens in de game wilden voorzien.

In een interview met TheGamer openen Neil Pollner (schrijver van Mass Effect 3 en stukken van Andromeda) en Chris Helper (een andere Mass Effect-veteraan) hun boekje over hun plannen voor de game. Ze vertellen dat er zeker tien nieuwe alien rassen op de agenda stonden. Logisch, gezien de game de reeks 2.5 miljoen lichtjaren verder in het universum bracht vergeleken met de originele trilogie. Nieuwe locatie, nieuwe aliens, right?

Daar dachten ze bij uitgever Electronic Arts blijkbaar anders over, want BioWare kreeg ondanks de ambitieuze plannen slechts budget voor twee nieuwe rassen. De scope van Andromeda werd drastisch bijgesteld, waardoor het moeilijk aan de verwachtingen van de fans kon voldoen. Die verwachtingen waren volgens Pollner sowieso al bijna onmogelijk te halen.

Hoe zijn de makers dan bij de rassen aangeland die we uiteindelijk in de game zagen? Er werd gekozen voor de aliens die het meest cosplay-vriendelijk bleken.

Beide schrijvers, alsook enkele andere BioWare-medewerkers vertellen over het project en hoe het uiteindelijk zo afweek van de kwaliteit waar de studio voor gekend stond. Weet je nog niet wat gedaan op deze besneeuwde zondag? Dan is het volledige artikel zeker een aanrader.

Gepubliceerd door Lazlo

De legende gaat dat Lazlo's eerste woordje "PlayStation" was. Straf, want Sony's iconische console verscheen pas twee jaar na z'n geboorte. Desondanks omschrijft Lazlo zichzelf intussen als een ware platform-agnost en verdeelt hij de koek tussen z'n PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Op genre-vlak is hij een alleseter, al heeft hij een bijzondere voorliefde voor alles met een sterk verhaal, of waar hij zich urenlang met z'n vrienden in kan verliezen.