Google sluit zijn eigen Stadia-ontwikkelstudio’s

Google Stadia is iets meer dan een jaar op de markt en is nog steeds in volle groei en ontwikkeling. Toch heeft Google beslist om zijn eigen ontwikkelstudio’s te sluiten.

Google zorgde begin 2019 voor een serieuze aardbeving in de gameswereld. Zij kondigden namelijk aan dat ze later dat jaar zouden starten met een eigen streamingdienst: Google Stadia. De beloftes waren veelbelovend en de casual gamers waren zeer enthousiast. De iets meer doorwinterde gamer had toch zijn bedenkingen, want gamen zonder hardware is best bizar.

De voordelen waren ook wel groot. Je hoefde effectief geen dure hardware in huis te halen. Enkel met een controller en een Google Chromecast Ultra kon je al aan de slag. Wil je betere beeldkwaliteit? Dan kan je een Pro-abonnement afsluiten waarbij je maandelijks ook een gratis game mag verwachten.

Een jaar later heeft Google bewezen dat het streamen best goed werkt, zeker in games waarbij de inputlag minder van belang is. Maar een ding blijft wel de achilleshiel van de dienst. Je moet namelijk je games kopen én een maandelijks abonnement afsluiten als je in HD wil games. Bovendien is de bibliotheek niet gigantisch breed zoals bij bijvoorbeeld Steam of de Epic Games Store. Iets waar Google zelf aan zou werken met eigen ontwikkelstudio’s.

Zo haalden ze onder ander Jade Raymond, bekend als producer van onder andere Assassin’s Creed, in huis om de boel aan te zwengelen. Maar lang heeft het liedje niet mogen duren, want Google heeft namelijk beslist om hun twee studio’s te sluiten. In beide studios, in Montreal en Los Angeles, werken op dit moment 150 medewerkers. Google geeft aan dat ze de meeste mensen onderdak zullen geven op andere afdelingen van het bedrijf.

Google geeft als reden van deze sluiting dat ze vooral de focus willen leggen op het platform Stadia en dit verder ontwikkelen, samen met externe ontwikkelaars. Ook het feit dat de studio’s veel tijd nodig hebben om nieuwe games te ontwikkelen én dat de kosten exponentieel stijgen, was een reden om de studio’s te sluiten.

Google bedankt Jade Raymond uitdrukkelijk voor haar harde werk en hoopt dat ze snel onderdak zal vinden in een andere studio. Toch blijft het ontzettend jammer dat Google deze investeringen niet verderzet, zeker gezien de kwaliteiten van Jade.

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.

Eén opmerking over 'Google sluit zijn eigen Stadia-ontwikkelstudio’s'

Reacties zijn gesloten.