Het zijn bijzonder moeilijke tijden voor gamers en consolebouwers. Dankzij de aannemende prijsstijgingen van opslagruimte en geheugen, is Microsoft genoodzaakt de prijzen van haar XBOX-consoles andermaal te verhogen.
Via een bericht op XBOX Wire laat Microsoft weten dat met ingang van 1 augustus de prijs van XBOX-consoles met 100 dollar zal stijgen voor de 512 GB-modellen. De 1 TB-modellen zullen met 150 dollar stijgen. Daarnaast zal Microsoft de 2 TB-modellen volledig uit het assortiment halen.
Afgelopen oktober werd de prijs van de XBOX-consoles in de VS al verhoogd met 20 tot 70 dollar. ‘We hoopten dat een nieuwe prijsverhoging niet nodig zou zijn en hebben de afgelopen maanden samen met leveranciers naar alternatieven gezocht. Helaas zijn de prijzen voor opslagruimte en geheugen voor consoles met meer dan 2,5 keer gestegen en verwachten we dat deze tegen het najaar van 2027 nog eens zullen verdubbelen. De hele consumentenelektronicasector kampt met de huidige componentencrisis, maar de gevolgen zijn bijzonder hard voor consoles. In tegenstelling tot telefoons, computers, luidsprekers en andere consumentenapparaten worden consoles doorgaans niet met winst verkocht, maar juist voor minder dan de productiekosten’, luidt het.
Eerder deze week maakte Valve eindelijk de prijzen van haar Steam Machine bekend. Ook deze bewezen dat het er de komende tijd somber uitziet voor wie op zoek is naar een gaming console.
Ontdek meer van Pragalicious
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.



