“F1 Manager 22 is een product van liefde en passie”

Het is makkelijk vloeken op de vreemde strategie-keuzes van Ferrari en net zo eenvoudig te beweren dat – “als het aan jou zou liggen” – Williams F1 snel weer op de rails zou staan. De tijd van zulke loze woorden is voorbij. In F1 Manager 22 is het aan jou om één van de tien teams op de Formule 1-grid naar de top te helpen.

Waarom Wel?

Formule 1 van A tot Z

Voordat je jouw Verstappen kampioen kan kronen, valt er een hoop te leren. F1 Manager 22 is de eerste officiële managementsim van de gegeerde motorsport en doet er alles aan om een totaalpakket te bieden. Van het onderhoud en opwaarderen van jouw facilities, tot het aanwerven en opleiden van je personeel en – uiteraard – het tekenen van de beste chauffeurs die je binnen jouw budget krijgt.

Je managet je team zowel op macro als micro-niveau, door bijvoorbeeld tijdens races actief de pit strategy aan te passen en aan te geven wanneer chauffeurs net moeten pushen of eerder gas terugnemen.

Toegegeven, wanneer je net begint kan dat best overweldigend zijn. Zeker als je niet vertrouwd bent met het sportmanagement-genre kijk je tegen een serieuze leercurve aan. Gelukkig vind je al snel houvast en ontwikkel je jouw eigen systeempjes om jouw team op wieltjes te laten lopen.

Bij iedere race voelde ik vooruitgang. Zeker in de eerste uren ontwar je nieuwe features en leer je de grafieken en statistieken die de game voortdurend naar je hoofd gooit beter interpreteren. Dat gevoel van vooruitgang heeft een verslavend effect. Iedere race vergaar je nieuwe inzichten die je meteen wil toepassen op het volgende raceweekend.

Met de nodige uren onder de gordel, ontdek je vooral dat – net zoals in het echte leven – er niet één goede strategie is. Waar jij de klemtoon legt, ligt helemaal in je eigen handen. Deins er niet voor terug om je strategische brein ongeremd los te laten op dit spel, want zo haal je er maximaal plezier uit.

Werk van liefde

Dat het bij Frontier vol loopt met gepassioneerde F1-fans, is duidelijk. Dat de makers bakken vol liefde stopten in deze game, zag je al in de vele trailers die inzoomen op de vele manieren waarop de studio een authentieke F1-ervaring trachtte neer te zetten. Trouwe Pragalicious Podcast-luisteraars hoorden Kevin en mezelf alvast fangirlen over de manier waarop Frontier aan deze game werkte. Ik was dan ook razend benieuwd hoe dit zich vertaalde naar de uiteindelijke spelervaring.

De conclusie is dat zeker niet alles even gepolijst overkomt, maar die stempel van pure liefde is er weldegelijk. Wanneer je echte team radio-audio in-game voorgeschoteld krijgt, bijvoorbeeld. En wanneer je de realistische character models van de F1-piloten voorgeschoteld krijgt.

Belangrijker is dat dit zich ook naar gameplay vertaalt. De prestaties van ieder team, alsook de verwachtingen van de board of directors, liggen in lijn met wat je verwacht. Ook in F1 Manager 22 worstelt Ricciardo met de McLaren MCL35 en wie bij Williams tekent zal met man en macht Latifi hoger op de grid moeten zien te krijgen.

Je krijgt het gevoel dat deze game gemaakt is door mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Niet alleen op vlak van spelontwikkeling, maar ook op vlak van wat echt telt en hoe alles aan elkaar gerelateerd is in deze sport.

Eindeloos spelplezier

Het resultaat is een game waardoor de tijd voorbij vliegt. Tegen beter weten in overtuigde ik mezelf steeds dat één extra race er nog wel af kan. Dat komt voornamelijk door de mooie balans tussen korte termijn en lange termijn in dit spel.

Op korte termijn probeer je jouw team op een zo goed mogelijke manier door het seizoen te loodsen. Je werkt aan upgrades van jouw wagen en investeert in de opleiding van jouw coaches en chauffeurs.

Maar tegelijkertijd hou je een blik op de horizon. Hoe zorg je ervoor dat de wagen van volgend seizoen met aangepaste regulations het nog beter kan doen? En wat met dat driver-contract dat dra afloopt? Misschien zoek je zelf wel naar een ander team te verkassen.

Mijn conclusie is dat dit zo’n game is waar je eindeloos plezier mee kan beleven. Het houdt je steeds voldoende in de greep om verder te blijven spelen. Eerst doordat je jouw ervaring en capaciteit als manager voelt groeien, daarna omdat je jouw ambities tracht waar te maken. En als je het mij vraagt, dan is dat al wat je van een game als deze kan vragen.

Waarom Niet?

Niet altijd in de diepte

Hoewel F1 Manager 22 een mooi totaalpakket biedt en je met alle aspecten van team management laat spelen, merk je na een tijd dat sommige zaken wat diepgang missen.

Voornamelijk het hele recruitment-systeem zou wat meer vlees om het been kunnen gebruiken met meer parameters die de keuze om de beste fit met jouw team te bepalen. Veel kun je ook opvangen met de trainingen die je na het tekenen van een contract kan laten volgen.

Rigide dashboards en interface

Een gebruikelijke kwaal in managementsims als deze is de interface die niet altijd even intuïtief aanvoelt. Zo kun je tijdens een race relatief makkelijk het overzicht verliezen wanneer je tussen verschillende overzichten wisselt. Soms zijn er bijvoorbeeld submenu’s die overlappen met relevante informatie zoals rankings op het scherm.

Ook zijn er live rankings die tijdens qualification sessies bijvoorbeeld voortdurend verspringen, wat het lastig kan maken om data te lezen die onderaan de lijst van drivers staat. Een issue waar ik zeker bij het managen van minder sterke teams als Williams op stootte.

Ook zitten sommige acties verstopt onder specifieke menu’s of schermen. Daardoor moet je vaak eerst naar andere interfaces switchen om te reageren op een statistiek of grafiek over een specifiek aspect dat je actief wil monitoren. Het had fijn geweest als Frontier hier wat meer flexibiliteit had gehouden voor het zelf samenstellen van dashboards, bijvoorbeeld. Zoals het er nu voor staat is managen van twee drivers tegelijkertijd vaak behoorlijk omslachtig.

Wisselend succes in presentatie

F1 Manager 22 is een werk van liefde, dat had ik al geconcludeerd. Jammer genoeg wil dat niet zeggen dat het eindresultaat de uiterst gepolijste game is geworden die we dachten dat het ging zijn. Er zijn qua presentatie duidelijk keuzes gemaakt ten koste van andere. Zo zie je dat de physics van de wagens bijvoorbeeld niet al te denderend werden uitgewerkt. Ook de belichting tijdens races kon een pak beter, alsook het quasi onuitgewerkte schademodel. Toegegeven, in deze game kijk je meer naar menu’s, statistieken en grafieken eerder dan naar een effectieve race, maar het valt toch op als een doorn in het oog.

Ook op vlak van audio vallen enkele schoonheidsfoutjes op. Zo pakte Frontier stoer uit met de manier waarop ze audio op de track bij iedere individuele bocht hebben uitgewerkt, en dit komt tijdens een effectieve race vaak ook goed over. Maar wanneer je bijvoorbeeld tijdens een free practice sessie naar één wagen aan het kijken bent, voelt die audio soms aan alsof het ontkoppeld is van de beelden die je effectief ziet.

Zelfs bij de team radio’s, waar echte fragmenten uit real life races voor werden gebruikt, valt op dat sommige chauffeurs wel zeer vaak dezelfde audioline gebruiken. Tot op het storende af zelfs.

Nog veel foutjes

Tout court zitten er nog behoorlijk wat foutjes in de game die al dan niet gameplay kunnen impacteren. Meermaals toonde de game me zo bijvoorbeeld verkeerde statistieken waardoor ik pas na dieper graven ontdekte dat ik met verkeerde info aan het werken was. Ook klopt de commentaar niet altijd. Zo werd ik vaak geprezen voor de goede prestaties tijdens qualification, terwijl beide chauffeurs achteraan de grid moesten starten (ik ben mijn carrière begonnen bij Willams F1, for the record). Gelukkig niet écht game breaking, maar er zijn zeker nog genoeg plooien om glad te strijken.

VERDICT

8

F1 Manager 22 is een product van liefde en passie, zoveel is duidelijk. Geleidelijk groei je in jouw rol als team principal en al snel merk je dat de game moeilijk weg te leggen valt. Dit is er eentje waar alle F1-fans behoorlijk van zullen smullen. Dat wil niet zeggen dat alles perfect is. Zo zijn er nog te veel foutjes die een stok in de wielen steken en mist links en rechts nog wat diepgang. Desalniettemin een mooi debuut voor een reeks waar we hopelijk meer van zien de komende jaren.

Pluspunten
+ F1-game met veel liefde gemaakt
+ Zo’n titel die je moeilijk weer weg kan leggen eens je eraan begint
+ Steile leercurve maar aangenaam leerproces
+ Mooi complete managementervaring

Minpunten
– Sommige aspecten van het management missen nog wat diepgang
– Interface niet altijd even toegankelijk
– Presentatie slaat niet altijd raak
– Nog veel foutjes met al dan niet grote gevolgen

F1 Manager 22
Beschikbaar vanaf 25/08/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Lazlo

De legende gaat dat Lazlo's eerste woordje "PlayStation" was. Straf, want Sony's iconische console verscheen pas twee jaar na z'n geboorte. Desondanks omschrijft Lazlo zichzelf intussen als een ware platform-agnost en verdeelt hij de koek tussen z'n PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Op genre-vlak is hij een alleseter, al heeft hij een bijzondere voorliefde voor alles met een sterk verhaal, of waar hij zich urenlang met z'n vrienden in kan verliezen.