“Marvel’s Spider-Man Remastered is ook op PC een fantastische ervaring, ondanks ray tracing issues”

Bijna vier jaar na de oorspronkelijke release van Marvel’s Spider-Man op PlayStation 4 kunnen nu ook PC-gamers aan de slag met één van de populairste superhelden op aarde. Maar waarom nog een game reviewen dat bijna vier jaar geleden voor het eerst verscheen en dat talloze mensen al gespeeld hebben?

Enerzijds zijn er tal van PC-gamers die geen PlayStation in huis hebben en al jaren hopen op een PC-port. Maar is het ook een geslaagde port? Is het wachten al die tijd waard geweest? Anderzijds leek het bij onze crew interessant om iemand die weinig tot geen (voor)kennis heeft van Spider-Man, en Marvel in het algemeen, deze game te laten reviewen. Kan zo een persoon genieten van deze game? Is enige kennis vereist? Op al deze vragen probeer ik in deze review een zo duidelijk mogelijk antwoord te bieden.

Waarom Wel?

Iedereen superheld

Zoals reeds aangehaald in de intro had ik bij aanvang van deze game nauwelijks kennis over Spider-Man. Ik durf zelfs te bekennen dat ik nog nooit een film over deze superheld gezien heb of een voorgaande game heb gespeeld. Ja ik weet het, ik behoor tot die 0,1% van de wereldbevolking. Maar toch raakte ik na het zien van de trailer van de PC-versie van deze game enorm geïnteresseerd. Enerzijds omdat het er grafisch geweldig uitzag en anderzijds omdat ik niets dan lof vernam over de PlayStation-versie van het spel. En wanneer het spel praktische overal met een perfecte score wordt onthaald, geraak je natuurlijk wel benieuwd. Mijn grootste angst op voorhand was ‘ga ik dit verhaal wel kunnen volgen? Moet ik niet eerst een paar films bekijken? Volgt dit spel op een andere game?’

Het antwoord op al deze vragen is kort en bondig: neen. Ook al heb je nog nooit van Spider-Man gehoord en kan je je niet inbeelden wie deze superheld is, dan nog kan je het verhaal vanaf de eerste seconde perfect volgen. Natuurlijk zijn er altijd wel verwijzingen naar bepaalde personen en schurken uit voorgaande games en films, maar dit belemmert niet dat je het verhaal kan volgen. In het hoofdmenu kan je trouwens een korte bio lezen over de personages die aan bod komen in de game. Zo wordt er kort samengevat wie ze zijn en wat hun relatie met Spider-Man in het verleden was. Iedereen kan dus ten volle genieten van deze game. Of je nu een leek bent zoals mezelf of een superfan van het eerste uur.

Een port zoals een port hoort te zijn

Nadat Sony eerder al een PC-port uitbracht voor Horizon Zero Dawn, Days Gone en God of War, is het nu de beurt aan Marvel’s Spider-Man Remastered. De game zal ongetwijfeld op tal van wenslijsten staan want Marvel en Spider-Man in het bijzonder zijn razend populair. En dat Sony tot het uiterste wilt gaan om de harten van de PC-gamers te veroveren, bewijst het met deze port. Zo is er voor het eerst een volledige ondersteuning voor de DualSense-controller. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je deze in huis moet hebben want de functies werken alleen met deze controller.

Sony zal deze integratie in de toekomst ongetwijfeld blijven ondersteunen in de hoop om zo meer en meer PC-gamers te overtuigen om een DualSense in huis te halen. Ik kan alleen maar aanraden om dit te doen. Ook de grafische opties in Marvel’s Spider-Man Remastered stellen niet teleur. Hiervoor doet Sony een beroep op de diensten NVIDIA en AMD. Zo is er de mogelijkheid om ray-tracing en reflecties in te schakelen wanneer jouw hardware dit ondersteunt en is er ondersteuning voor NVIDIA’s DLSS- en DLAA-techniek. Tot slot kunnen gamers die een ultrawide monitor in huis hebben, de game in 21:9 aspect ratio afspelen.

Een heel amusante game

De gameplay in Marvel’s Spider-Man Remastered voelt op zijn zachtst uitgedrukt bevredigend aan. Van het kilometers lang rondslingeren in het fantastische New York tot het uitschakelen van elke schurk op iedere hoek van de straat. De hoofdmissies zitten vol met actie en vervelen nooit. De cut scenes zijn zoals je van een superheldenverhaal verwacht spectaculair. Er is een leuke afwisseling tussen razendsnelle actie en gevechten met Spider-Man en missies die stealth vereisen met MJ en Miles. Het spel gaf mij vaak het gevoel echt een superheld te zijn door het bevredigende effect van het helpen en redden van onschuldige burgers en het voorkomen van een catastrofale ramp.

Wat ik bijzonder leuk vond aan de game waren de vrij te spelen suits. Per suit dat je vrijspeelt, ontgrendel je ook een speciale kracht. Deze kracht kan je dan gebruiken bij eender welke suit die je al vrijgespeeld hebt. Je kan het klassieke Spider-man suit dus heel de game blijven dragen indien gewenst. De speciale krachten zijn heel uiteenlopend. Ze gaan van het muisstil rondbewegen tot het uitdelen van extra harde klappen. Het spel geeft jou zelf de optie om te wisselen tussen de verschillende krachten die je hebt vrijgespeeld. Dit is vooral handig om bepaalde missies op een andere manier aan te pakken.

Door het voltooien van missies verdien je XP. Haal je voldoende XP, dan stijg je in level. En per level dat je stijgt, verdien je één punt waarmee je vaardigheden voor Spider-Man kan ontgrendelen. Om alle vaardigheden te ontgrendelen, moet je aan level 50 geraken. In het begin ga je dus moeten kiezen welke vaardigheden je wilt ontgrendelen. Ook dit zorgt voor een bepaalde vrijheid die je als speler hebt. En vrijheid is iets wat je meer dan genoeg krijgt in de fantastische open wereld van Marvel’s New York. Een aantal jaren geleden ging ik nog op citytrip naar deze metropool en het is geweldig om te zien hoe herkenbaar vele gebieden uit de game zijn. Als ik nog een keertje naar New York ga, zal het kriebelen om een Spider-Man suit aan te trekken.

Waarom Niet?

Herhaling

De spelwereld in Marvel’s Spider-Man Remastered speelt zich af in New York en bestaat uit negen districten. Net zoals in tal van andere open world games zijn er buiten het hoofdverhaal heel wat andere activiteiten te ontdekken en zijmissies om te doen. En in deze Marvel’s Spider-Man Remastered zijn dit er heel wat. Hoe meer je er doet, hoe mee XP je verdient en hoe meer vaardigheden, gadgets, suits en vaardigheden voor je suits je kan ontgrendelen. In het begin is dit heel leuk en zorgt dit voor afwisseling maar na verloop van tijd kan dit voor sommige gamers eentonig beginnen aanvoelen.

Persoonlijk heb ik hier bij het spelen van open world games weinig tot geen last en werk ik met veel plezier elk icoontje op de wereldmap weg. Je bent uiteraard niet verplicht om al deze activiteiten te doen maar doe je dit niet, zal je in Marvel’s Spider-Man Remastered snel doorheen het hoofdverhaal zitten. Op dat vlak is de game het beste vergelijkbaar met Ghost of Tsushima. Ook hier is het hoofdverhaal relatief kort maar zijn er heel wat optionele missies en activiteiten die na verloop van tijd eentonig kunnen aanvoelen. Maar doe je ze toch, wordt je beloond met nieuwe outfits en vaardigheden.

Ray tracing niet optimaal

Tijdens het reviewen van deze game ondervond ik wat problemen met de performance. Na lang sleutelen met de grafische settings bleek ray tracing de grote boosdoener te zijn. Sony liet op 20 juli weten aan welke vereisten jouw PC moet voldoen om de game op maximale settings te kunnen spelen én te kunnen genieten van 60 fps in 4K resolutie: NVIDIA GeForce RTX 3080 GPU of hoger, Inter Core i7 CPU of hoger en 32 GB aan RAM. Zelf heb ik een NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti, een Intel Core i9 en 32 GB aan RAM. Meer dan voldoende dus om de game op maximale settings te kunnen spelen. Maar zelfs met mijn hardware ondervindt de game problemen om aan een constante van minstens 60 fps te geraken. De info die Sony meedeelde, blijkt dus niet volledig te kloppen. Om aan het voor PC-gamers heilige getal van 60fps te geraken, moest ik de ray tracing settings terugschroeven naar ‘hoog’ in plaats van ‘zeer hoog’.  

Om eerlijk te zijn ziet de game er bij momenten beter uit met ray tracing uitgeschakeld. Met ray tracing ingeschakeld verschenen er regelmatig flikkeringen op mijn scherm en leek alles een beetje wazig te zijn alsof Spider-Man dronken aan het rondslingeren was. Dit is best wel een jammer gegeven omdat de rest van de game er geweldig goed uitziet. Misschien hadden ze bij Sony wat meer tijd moeten nemen om deze setting beter te implementeren.

VERDICT

9

Marvel’s Spider-Man heeft mij een fantastische spelervaring aangeboden. Ook zonder kennis of ervaring met andere Spider-Man-games en films wist de game mij constant te boeien. Op vlak van gameplay en amusementswaarde levert Sony nagenoeg de perfecte game af dat veel PC-gamers zal doen watertanden. Enkel op vlak van ray tracing stelt de game wat teleur en had Sony wat meer tijd moeten nemen om dit beter te implementeren. Wie voor het spelen van deze game niet echt fan is van superhelden, zal dit na het spelen van deze game zeker worden. En van Spider-Man in het bijzonder.

Pluspunten
+ Boeiend en actievol van begin tot einde
+ Volledige integratie van DualSense-controller
+ Onderdompeling in een herkenbaar New York
+ Uren spelplezier
+ Voor iedereen
+ Heel wat suits om te ontgrendelen
+ Inclusief de DLC The City That Never Sleeps

Minpunten
– Ray-tracing zeer matig
– Vaak audio glitches tijdens cutscenes


Marvel’s Spider-Man Remastered (PC)
Beschikbaar vanaf 12/08/2022
Beschikbaar op PlayStation 5 / PC
Gespeeld op PC
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door High_LordWolnir

High_LordWolnir verloor zijn ziel(en) ergens tussen Boletaria en Lothric Castle. Wanneer hij de Nexus even ontvlucht, kan je hem achter zijn PC of PlayStation-console vinden tijdens het spelen van een goede RPG, een story-driven action/adventure game, een nagelbijtende horrorgame of een FPS à la Call of Duty. Verder moet hij zowat de enige persoon zijn op deze aardbol die The Last of Us Part II hoger inschat dat zijn voorganger.