Activision-Blizzard leeft eigen beloftes rond anti-vakbond praktijken niet na, aldus Diablo IV-ontwikkelaars

Diablo Immortal mobile game

Waar Activision-Blizzard CEO Bobby Kotick een kleine twee maanden geleden aankondigde dat de publisher eindelijk aan hun eerste vakbondonderhandelingen begint, lijkt het bedrijf alsnog de union busting tour op te gaan.

Vakbonden en de gamesindustrie: het blijft een moeilijke relatie. Net als in veel andere techsectoren stoten veel werknemers (voornamelijk in de Verenigde Staten) op een muur wanneer ze een vakbond willen oprichten. Call of Duty-boer en World of Warcraft-overlord Activision-Blizzard is in dat opzicht notoir voor z’n acties om nieuwe vakbonden de kop in te drukken.

De gamesindustrie slaakte dan ook een hoopvolle kreet wanneer niemand minder dan Bobby Kotick – CEO van Activision-Blizzard – liet weten dat het bedrijf luistert naar voorstellen voor een eerste vakbond binnen hun organisatie. Raven Software, onder andere bekend van hun werk aan Call of Duty: Warzone, zou de eerste vakbond binnen het Amerikaanse bedrijf op poten krijgen.

Goed nieuws voor andere studios binnen de uitgever zijn portfolio. Althans dat dachten ze, want nu, nog geen twee maanden later, horen we kreten van Blizzard Albany dat het moederbedrijf weer hemel en aarde verzet om hun poging tot vakbondsvorming te onderdrukken. Blizzard Albany werkt momenteel aan Diablo IV.

Hiervoor zou Activision-Blizzard weer de advocatenfirma Reed Smith onder de arm genomen hebben, waarmee het in het verleden al meerdere andere vakbondspogingen had weten weg te werken.

De organisatie Albany Game Workers Alliance wist er het volgende over te zeggen: “Instead of following Microsoft’s lead and committing to a labor neutrality agreement, Activision has made the clear and conscious decision to deny us our basic labor rights while once again spending hundreds of thousands of dollars on a union-busting firm.”

Wanneer ernaar gevraagd wordt, geeft Activision-Blizzard toe dat het weerom met Reed Smith in zee is gegaan, maar het zegt niks over de redenen waarom. Wel zegt de publisher dat het zoals voorheen zal aansturen op een studio-wijde stemming over of de vakbond al dan niet gevormd mag worden.

Dit is een herkenbare strategie die ook bij Raven Software werd toegepast. Toen daar de push voor een vakbond ontstond, werd het Quality Assurance-team (dat zeer pro-vakbond was door sub-optimale werkomstandigheden) verspreid over andere teams waar er een minder urgente nood was voor een vakbond. Op die manier hoopte Activision-Blizzard om met een studio-wijde stemming het pro-vakbond percentage minimaal te houden.

Gepubliceerd door Lazlo

De legende gaat dat Lazlo's eerste woordje "PlayStation" was. Straf, want Sony's iconische console verscheen pas twee jaar na z'n geboorte. Desondanks omschrijft Lazlo zichzelf intussen als een ware platform-agnost en verdeelt hij de koek tussen z'n PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Op genre-vlak is hij een alleseter, al heeft hij een bijzondere voorliefde voor alles met een sterk verhaal, of waar hij zich urenlang met z'n vrienden in kan verliezen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: