Sony AI en Polyphony Digital stellen baanbrekende AI voor racegames voor

Met de release van Gran Turismo 7 in het vooruitzicht, lijkt het moment van deze aankondiging niet toevallig. Maar dat maakt het niet minder indrukwekkend.

Sony AI, een speciale afdeling die zich richt op Artificiële Intelligentie, en de ontwikkelaar van de Gran Turismo-reeks Polyphony Digital hebben jaren gewerkt aan een speciale AI die in staat moet zijn om de beste racecoureurs te verslaan. Die heeft de naam Gran Turismo Sophy meegekregen.

Gran Turismo Sophy is een artificiële agent die getraind werd via een zogenaamd deep reinforcement learning platform. Deze AI werd gevoed met informatie die aangereikt werd door Sony AI, Polyphony Digital én Sony Interactive Entertainment. Door deze unieke samenwerking heeft elk team zijn eigen kenmerken kunnen aanbrengen met als resultaat een AI die hyper realistisch zal reageren op het digitale circuit. Het zal rekening houden met de fysica van de auto, de rijlijnen én de reacties van zijn menselijke tegenstanders.

“Racers have to find lines to pass their opponents taking into account the opponent’s reaction to the overtake attempts. That turns racing into a complex back and forth between opponents including defend and pretend behaviors as well as pushing the limits on the racing lines, braking and acceleration points. All these things together distinguish Gran Turismo Sophy from earlier AI agents in chess, shogi, Go and other AI breakthroughs such as AlphaStar and OpenAI Five.”

Wil je meer gedetailleerde info over Gran Turismo Sophy, dan kan je terecht op de website van Sony AI.

Het is volgens mij dan ook een kwestie van tijd wanneer we Gran Turismo Sophy geïntegreerd zullen zien in Gran Turismo 7. Ik kijk er alvast naar uit, want de standaard AI in racegames is niet altijd de meest slimme, of realistische.

Gran Turismo 7 verschijnt op 4 maart voor PlayStation 4 en PlayStation 5.

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.