Psychologische horrorgames zoals Layers of Fears zijn niet aan mij besteed. Ik kijk ze graag op streams maar zelf spelen, no way! Nochtans heb ik gelijkaardige games als Amnesia wel geprobeerd maar ze zijn echt mijn ding niet. (I’m just a pussy)
Bloober Team en uitgever Aspyr brachten in 2016 de eerste Layers of Fear uit waarin je het brein induikt van een gestoorde kunstenaar. In 2019 kwam Layers Of Fear 2 op de markt waar het personage dan weer een rol speelt in een Hollywoodfilm van een nogal excentrieke regisseur. De VR-versie van de originele LoF werd ook uitgebracht dat jaar.
Deel 1 en 2 werd nogal matig onthaald in de gamewereld afgaande op de gemiddelde reviewscores. Met het toevoegen van Unreal Engine 5, wil Bloober Team het onderste uit de kan halen op grafisch vlak en het opbouwen van spanning. Derde keer goede keer?
Via levensechte schaduwen en reflecties komt de horrorervaring nog straffer binnen tijdens het spelen van de game. Daarnaast zorgt het Niagara systeem (VFX) ervoor dat bijvoorbeeld, dwarrelend stof in het licht door een raam, er fantastisch zal uitzien. Tenslotte zal de game ook Ray Tracing, 4K resolutie en HDR ondersteunen.
Layers of Fear krijgt geen cijfer 3 achter haar naam geplakt, bevat een totaal nieuwe storyline en combineert de gameplay van LoF 1 en 2. De game verschijnt in juni dit jaar op PlayStation 5, Xbox Series X/S en op PC. In onderstaande video zien we nog maar eens hoe subliem Unreal Engine 5 is.