“Far Cry 6: Lost Between Worlds mist de knaldrang van de main game”

Op Yara valt er nog steeds heel wat te beleven. We zijn al ruim voorbij een jaar sinds de release van Far Cry 6 maar ook na de drie dromerige DLC packs die focusten op bekende bad guys brengt Ubisoft nog nieuwe content. In de nieuwe grote story expansion gaan we helemaal buitenaards. Na de revolutie tegen Castillo mogen we nu rebelleren tegen aliens.

Waarom Wel?

Vijftien keer nieuw

De main story van de FPS Far Cry 6 bracht al ruimschoots meer dan 30 uren gevarieerd knalplezier. De veelzijdige open wereld van Yara laten we technisch gezien achter ons voor het nieuwe verhaal van Lost Between Worlds. Nadat een buitenaardse entiteit crasht op Yara raakt onze protagonist Dani vast in een bizarre alternatieve wereld. Om te ontsnappen moet je vijf shards verzamelen samen met Fai, je nieuwe alien-compagnon. Er wachten nieuwe, glinsterende vijanden.

De vijf shards liggen verspreid doorheen vijftien verschillende werelden die fungeren als levels. Elk level is een soort van vervormde wereld van een deel van Yara. Je bezoekt de hoofdstad Esperanza volledig onderwater, je ziet kastelen die kronkelen alsof Doctor Strange er mee aan het spelen is en jungles vol cyber-panters die doen denken aan The Maze Runner of Crysis.

Roguelite op ontdekkingstocht

Qua variatie in levels is er dus heel wat nieuws te beleven. Het voelt opnieuw ietwat roguelite aan, aangezien je (net zoals bij de vorige DLC packs) helemaal opnieuw mag beginnen als je sterft. Tenzij je genoeg glinsters hebt verzamelt voor een herkansing.

Je vindt onderweg nieuwe guns en past je loadout aan naarmate je vordert. Het speelt zeer anders dan de main game en je moet ook rekening houden met nieuwe vijanden die een eigen aanpak vereisen.

De toon van deze expansie leunt duidelijk volledig op lichthartige humor, wat heel leuk past. Ubisoft neemt het allemaal niet te serieus en dat doet denken aan Far Cry 3: Blood Dragon. Het probleem is dat die expansie zó geniaal was, dat deze soms wat minder als een vette vis aanvoelt.

Waarom Niet?

Rainbow Six-aliens

Voor alle variatie die er is qua level design en omgevingen is er heel wat monotoon geschiet op dezelfde vijanden. Die zien er ook niet bijster cool of eng uit en doen me qua saaiheid denken aan de alien-blubbervrienden die ik neermaaide in Rainbow Six: Extraction. Niet toevallig ook een Ubisoft-titel, waar ze recentelijk dus niet de prijs van meest originele alien-ontwikkeling verdienen.

Ook de guns en wildlife van Lost Between Worlds zijn vaak flauwe afkooksels van zaken die we al kennen, met dan een rood of blauw tintje extra. Let op, als je deze nog lang niet beu was na al je uren met Far Cry 6 zal het niet storen, maar bombastischer wordt het er niet op.

Waar is Mr. Bombastic?

Het was dat bombastische dat we zo gewend en gewoon zijn van Far Cry dat voor mij te vaak achterwege bleef in deze DLC. De set pieces hebben plaats geruimd voor soms langdradige puzzels. Het gemis van mijn Supremo backpack en mijn lieve vriend de krokodil Guapo ben ik nooit te bovengekomen.

Deze expansie brengt een andere insteek dan de main game en het mag positief heten dat Ubisoft dit probeert. Niet alle elementen komen evenzeer over en je merkt dat er niet evenveel knaldrang heerst als bij de hoofschotel. Toch is Lost Between Worlds meer dan gezellig voor iedereen die maar niet wil vertrekken uit Yara, of de misvormde alien-versie daarvan.

VERDICT

6

Lost Between Worlds mist de knaldrang van de main game maar is leuk voor wie maar geen genoeg krijgt van Far Cry 6. De nieuwe werelden zijn gevarieerd en interessant, het verhaal heerlijk luchtig en komisch. De wapens en vijanden missen dan weer inspiratie. Qua puzzels en nieuwe game mechanics is het hit and miss. Alles voelt wat minder bombastisch aan, wat we zo gewend zijn van de succesvolle Far Cry-formule. Voor grote fans liggen hier wat leuke extra uren zonder échte hoogtepunten die memorabel zullen blijven.

Pluspunten
+ Coole nieuwe werelden en levels
+ Zeer luchtig en komisch verhaal
+ Roguelite system werkt goed

Minpunten
Flauwe designs qua vijanden en wapens
– Soms saaie puzzels
Geen geliefde bombastische momenten

Far Cry 6: Lost Worlds
Beschikbaar vanaf 06/12/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.