“Shin Megami Tensei V is een verdomd sterke JRPG”

Het JRPG-genre, het blijft iets speciaals. Zo liep ik dit weekend nog binnen in de bekende winkel van een maatje van me, genaamd Akiba Station in Leuven. Ik vond het interieur en alles wat ik er kon kopen, best intrigerend. Maar het is niets voor mij dacht ik dan. Maar misschien had ik het net wel iets moeten kopen. Shin Megami Tensei V wist me, na Tales of Arise, weer aardig te verrassen als JRPG. Dus misschien is dit alles net wel iets voor mij?

Waarom Wel?

Old-school vibes

Atlus’ Shin Megami Tensei-reeks is er eentje die naast hun Persona-titels al jaren meedraait en zich al die tijd tot een meer dan niche doelgroep wist te richten. Met onder meer Persona 5 kwam daar veel verandering in, waarna de ontwikkelaar besloot dat het tijd werd om met Shin Megami Tensei V (voorlopig) exclusief voor de Nintendo Switch op de proppen te komen. Opnieuw staat een een bende schooljongeren centraal en weet men hel op aarde los te laten wanneer het Tokyo dat jij kent is omgetoverd tot Da’at; een apocalyptische wereld geteisterd door demonische wezens.

Gelukkig sta je er niet alleen voor en word je al snel bijgestaan door Aogami, de redder in nood die je de hand toerijkt om in een nieuw lichaam te worden verenigd als Nahobino. In deze vorm (zie het als de moderne Power Ranger desnoods…) beschik je over de nodige vaardigheden om het op te nemen tegen deze demonen. Aogami zelf dient ook als companion die je info zal toefluisteren en je zal bijstaan tijdens je zoektocht naar wat er precies is gebeurd en hoe je de wereld alsnog kan redden (als je dat wil tenminste).

Pokémon voor gevorderden

De lijn van de old-school vibes die we krijgen van het vergezochte verhaal uit Shin Megami Tensei V trekt zich door tot in het hart van de gameplay. Als Nahobino beschik je over je eigen krachten (denk dan melee, magie, etc) maar zal je ook bijstand nodig hebben om alle demonen te kunnen verslaan. Old-schooler kan het in SMTV bijna niet, gezien Atlus koos om je bij elke aanvaring een turn-based gevecht voor te schotelen. Los van het kunnen levelen van je personage (en het vrijspelen van nieuwe vaardigheden) kan je ook onderhandelen met demonen. Pokémon-gewijs zal je hen – al dan niet met geld of mana – kunnen proberen overtuigen om zich bij jou aan te sluiten, waarna je een team kan vormen om zo de apocalyptische wereld beter meester te kunnen.

De Japanse RPG gaat enorm diep op vlak van gameplay, terwijl het de basis (turn-based gevechten, levelsysteem, etc) toegankelijk genoeg houdt voor nieuwkomers. Met mondjesmaat worden nieuwe mechanismen uit de boeken gedaan, waaronder het kunnen rondreizen doorheen de wereld, hoe je nieuwe vaardigheden kan vrijspelen, alsook het fusioneren van demonen uit je gezelschap. Fans van de reeks zullen smullen van de wereld die wordt afgebeeld in dit vijfde epos, al zal er ook heel wat gevloekt worden.

Waarom Niet?

Niet voor watjes

Op release konden we niet anders concluderen: Atlus heeft zichzelf overtroffen, maar wist op één vlak echt de bal volledig mis te slaan. Zo houdt het zodanig veel van de old-school J-RPG’s dat het vaste savepunten voorzag in de plaats van dit wanneer je maar wil mogelijk te maken. De moeilijkheidsgraad is ook zodanig ongebalanceerd waarbij je redelijk snel in de game zal moeten grinden tegen zwakke demonen, om dan nadien keihaird afgemaakt te worden. Tel daar dan de vele uren bij die je verliest door pas op bepaalde plekken je voortgang te kunnen opslaan, en dan weet je dat er veel zal worden gevloekt. Wie dan weer niet op ‘Normal’ wil spelen, kan met een recente update aan de slag in een ‘Easy’-modus. Die blijkt dan weer extreem gemakkelijk, waardoor alle gevechten overbodig worden en je door het verhaal vliegt. Niet bepaald aangeraden, gezien je zo het op één na beste van de game mist.

Beperkingen voelbaar

De open wereld ziet er bij momenten prachtig vormgegeven uit en ook het ronddwalen gebeurt aan een constante frames per seconde. Toch zorgt de soort van aanwezige waas bij momenten voor wrevel en kunnen we niks anders concluderen dat de Nintendo Switch toch enige beperkingen toont bij dit type game. Er is net te weinig rekenracht om alle nodige details weer te geven, wat ons des te meer doet nadenken dat de game wellicht ooit een release op console met wat meer rekenkracht zal kennen. Neemt niet weg natuurlijk dat SMTV dé ideale game blijft om op handheld te spelen.

VERDICT

9

Atlus blijft heer en meester in het genre en gooit met Shin Megami Tensei V een pracht van een JRPG in de schoot van de fans. Nieuwkomers hoeven trouwens niet afgeschrikt te worden, gezien de basis én diepgang in de game voor iedereen is weggelegd. Enkel de moeilijkheidsgraad blijft pittig, al ben je wel zeker dat je avontuur meer dan 40 uur zal duren.

Pluspunten
+ Intrigerend verhaal
+ Voice-acting
+ Gameplay

Minpunten
– Moeilijkheidsgraad
– Beperkingen Switch voelbaar

Shin Megami Tensei V
Beschikbaar vanaf 11/11/2021
Beschikbaar op Switch
Gespeeld op Switch
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Johan

Johan startte al relatief snel met gamen op zijn geliefde Videopac G7000 en knokte zich het liefst een weg doorheen zijn eeuwigdurende jeugd met Tekken 3. Na een heuse carrière in de gaming bizz op vervroegd pensioen als bijklusser voor Pragalicious.