Call of Duty: Vanguard belooft enorm veel content én vernieuwing op launch

CallOfDutyVanguard

Na de alpha iets meer dan een week geleden bracht Sledgehammer Games vandaag heel wat nieuws over Call Of Duty: Vanguard tijdens een livestream. De core multiplayer werd volledig uit de doeken gedaan. Dit weekend kunnen we meteen proeven van heel wat lekkers, dat hopelijk vers smaakt.

Moshen in het Arendsnest 

Qua maps zal Vanguard een pak meer content brengen op launch dan Black Ops Cold war vorig jaar deed, of Modern Warfare het jaar daarvoor. We krijgen een totaal van 20 maps: 16 voor de standaard multiplayer en 4 voor de Champion Hill game mode. Deze kreeg ik al te zien in de Alpha en ik was er niet meteen enthousiast over. 

De core multiplayer-maps nemen de spelers mee over de hele wereld. Van de Pacific tot Noord-Afrika, van het oost- tot het westfront. We kregen een korte blik op maps waaronder het besneeuwde Rusland tot het beruchte arendsnest in Duitsland.

Blitz & Patrol

Ook komen er meteen enkele nieuwe game modes. Je zal kunnen kiezen hoe intens je de mp-ervaring wil maken door te gaan voor Blitz of Tactical. Bij Blitz is er een hogere player count en worden de maps kleiner gebracht. “We maken eigenlijk van elke map een Shipment-ervaring en daar zijn we enorm enthousiast over”, wisten de makers te zeggen. 

Wie iets tactischer te werk wil gaan kiest dus de andere modus, die wat trager speelt. Al is “trager” in COD-multi altijd met een korrel (of een zak) zout te nemen. De maps zitten vol destructieve muren, vloeren en andere zaken die voor nieuwe gameplay-mogelijkheden zorgen. Ook kan je gebruik maken van “blindfire”, waardoor je minder accuraat vuurt maar meer cover behoudt.

De meest interessante nieuwe game mode wat mij betreft is Patrol. Dit is Hardpoint met een constant bewegend doelwit dat je doorheen de map brengt. Een perfecte counter dus tegen al die campers die Praga nóg meer grijze haren bezorgen. 

Geavanceerd pompen 

Het class system is een verderzetting van wat we kennen van Modern Warfare 2019. Er komt een nieuw “Caliber”-systeem waardoor je zwaardere kogels in je geweren kan pompen die meer schade kunnen berokkenen maar waarschijnlijk ook met een lagere firerate komen. Het Gunsmith-systeem belooft meer uitbreiding dan ooit te brengen.

“Het was belangrijk voor ons om uit de comfort zone te gaan en nieuwe uitdagingen op te zoeken”, zeggen de dames en heren van Sledgehammer Games. Grafisch beloven ze dat Vanguard enorm next-gen zal aanvoelen. Het systeem van operators keert terug en elk karakter (dat je zal kennen als je de single player campaign speelt) heeft zijn of haar eigen finishing moves, traits en charms. 

Warzone Pacific 

Voor de liefhebbers van Warzone was er ook goed nieuws. Er komt een volledige nieuwe map aan, voorlopig getiteld Warzone Pacific. Een tropisch eiland brengt volledige integratie tussen Vanguard en Warzone en heeft een duidelijk andere sfeer dan Verdansk. 

Afsluiten deden ze met het uit de doeken te doen van een grote anti-cheat campagne. Een serieuze vraag: hoe haal je in godsnaam voldoening uit een killstreak waarvan je weet dat deze niet écht telt? Ze kunnen niet hard genoeg aangepakt worden, die cheaters. 

De finale van de livestream kwam er in de vorm van een gruwelijk ongepast rapnummer op enkele voorspelbare multiplayer-beelden, die er wel enorm fun uitzagen. Komend weekend verdiep ik me in de eerste multiplayer-beta, waar 4 nieuwe maps speelbaar zullen zijn en de game mode Patrol z’n debuut maakt. Hopelijk maakt Vanguard ditmaal wél een sterke indruk.

Impress me, Call Of Duty!

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.