Epic had 200 miljoen dollar over voor pc-ports van PlayStation first-parties

Epic Games zou Sony $200 miljoen geboden hebben om vier tot zes PlayStation-titels uit eigen huis dan toch naar pc te porten. Of dit effectief het Japanse bedrijf over de streep trok om onder andere Days Gone en Horizon: Zero Dawn naar pc te brengen, is nog maar de vraag.

In de rechtzaak tussen Apple en Epic Games kwam eerder al informatie naar voren dat wijst op Epic’s strategie om de gaming-markt op pc naar zich toe te trekken. Deel hiervan was het overtuigen van de drie grote consolebouwers Sony, Microsoft en Nintendo om hun exclusieve games alsnog op pc beschikbaar te stellen. Uit een artikel op de tech website Verge blijkt nu ook dat Epic daar bakken vol geld voor overhad.

Meer bepaald zou het Amerikaanse bedrijf achter Fortnite en de Epic Games Store $200 miljoen aangeboden hebben aan Sony om enkele titels uit diens PlayStation Studios repertoire te porten. Het moet dan meteen ook gezegd dat we intussen vijf exclusives later dan toch de oversteek naar pc zagen maken. Detroit: Become Human en Beyond: Two Souls in 2019, Horizon: Zero Dawn in 2020, Death Stranding in 2020 en Days Gone dit jaar nog. Opmerkelijk is dat deze games niet exclusief beschikbaar zijn in de Epic Games Store, wat vaak wel het geval is voor andere titels die op pc releasen.

Verder zou Epic ook onderhandeld hebben met Microsoft, maar daar zou een conflict of interest roet in het eten hebben gegooid. De Xbox-bouwer zet nu namelijk ook steeds sterker in op pc met z’n Xbox Game Pass-aanbod dat veel exclusives nu ook naar pc brengt. Over onderhandelingen met Nintendo werd dan weer gezegd dat dit de ‘moonshot’ van de plannen zou zijn. Niet heel waarschijnlijk, met andere woorden.

Ik ben alvast blij dat games minder gelinkt worden aan één platform en dat er nu ook meer gamers kunnen genieten van de topkwaliteit die PlayStation Studios aflevert.

Gepubliceerd door Lazlo

De legende gaat dat Lazlo's eerste woordje "PlayStation" was. Straf, want Sony's iconische console verscheen pas twee jaar na z'n geboorte. Desondanks omschrijft Lazlo zichzelf intussen als een ware platform-agnost en verdeelt hij de koek tussen z'n PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Op genre-vlak is hij een alleseter, al heeft hij een bijzondere voorliefde voor alles met een sterk verhaal, of waar hij zich urenlang met z'n vrienden in kan verliezen.