“Voor alle gepassioneerde moddervreters is MXGP 2020 de meest complete ervaring beschikbaar”

Of de jaarlijkse motorcross-titel MXGP nu geweldig of barslecht is: een hoop drek brengt het altijd met zich mee. Een hoop drek om door te scheuren en modder genoeg om Mini-Europa met te boetseren. MXGP 2020 brengt ons mud, sweat and tears. Zijn het tranen van vreugde of zetten we onze helm beter achterstevoren op?

Waarom Wel?

Doorheen De Drek

MXGP is voor motorcross wat FIFA voor voetbal is. Voor die-hard fans van de sport is het dé titel om in de gaten te houden. Al spreekt MXGP qua populariteit een kleiner publiek aan, België staat gekend als het meest succesvolle land in deze ruige racewereld. Er zijn dus genoeg redenen om jouw innerlijke Stefan Everts te ontketenen of zij aan zij met Clément Desalle en Jago Geerts te vechten voor glorie.

Authenticiteit blijft steevast het centrale punt van de ervaring. Met de 19 officiële tracks van het 2020 seizoen, elke piloot en een brede keuze qua motors, teams, sponsors en tuning-mogelijkheden is het hele pakket aanwezig. De volledige MXGP én MX2 zitten perfect verwerkt in het spel, waardoor je in career mode meteen aan je eigen legende kan beginnen.

Natuurlijk zijn er heel wat zaken die veteranen zullen herkennen van MXGP 2019. Vorig jaar bracht MXGP al een sterke racer op de markt. De verschillen zitten hem in de details. Er zijn wat uitgebreidere opties qua customization. Niets zo leuk als je eigen motorbike in elkaar knutselen met nieuwe componenten om dan in je meest hippe outfit naar de Grand Prix-winst te vliegen.

Naast de Career Mode, die nog steeds als hoofdmodus fungeert, kan je ook aparte races aanmaken en online aan de slag. Er is een freeroam playground waar je wat kan trainen en rondneuzen en de Track Editor heeft een mooie upgrade gekregen. Zelfgemaakte races aan je vrienden voorleggen lijkt een zeer coole uitdaging te worden.

Focus & Precisie

Qua gameplay zijn er enkele aanpassingen waardoor het des te moeilijker wordt om succesvol doorheen de losse aarde te knallen. Elke modderpoel, opgehoopte koek of waterachtige drab kan een andere impact hebben. Precisie, focus en uithouding zijn nodig om een hoge finish te behalen. De uitdaging zit wat mij betreft echt wel goed. De rewind-functie kan je reddende engel zijn wanneer je per abuis je bocht mist en langs de reclamepanelen fladdert zonder wielen onder je kont.

MXGP maakt met 2020 z’n debuut op next gen. Het is dan ook logisch dat motorcross er nog nooit zo goed heeft uitgezien. De parcours stelen de show. Elke locatie heeft eigenheid, de modder ziet er geweldig uit en de details on track zijn knap. Vooral wanneer de regen met bakken uit de lucht valt is het grafisch best genieten.

Ook qua audio brullen de motoren met veel voldoening. Opnieuw is het moeder aarde die hier qua detail op m’n aandacht kan rekenen. Wanneer de banden aan hoge snelheid doorheen een scherpe bocht vol aardkluiten slippen hoor je een heerlijke, vettige crunch. Helaas is de crunch qua graphics en audio niet overal even optimaal.

Waarom Niet?

Enge Vlaggetjes

Net omdat de parcours best knap tot leven komen is het jammer hoe andere zaken achterop hinken. Auto’s, caravans en tribunes naast de racetrack zijn pijnlijk ongedetailleerd. Supporters en stewards komen ook uit een vervlogen tijdperk. Het is bijna eng hoe een steward statisch en emotieloos met z’n geel vlaggetje wappert wanneer ik doorheen de bocht kom gecrasht en duidelijk m’n ruggengraat in stukjes meebreng.

Audio is tijdens races zeer genietbaar, in de menu’s snel saai. Amper twee nummers die snel vervelen helpen niet tijdens het tunen. Ook op andere gebieden is de ervaring te minimalistisch. Als ik wereldkampioen word zou ik graag iéts meer zien dan m’n piloot die drie seconden stilstaand de trofee vasthoudt alsof het z’n wasmand is.

Qua content brengt MXGP 2020 niet veel nieuws. Next gen is deze game een aanrader voor fans, maar wie nog even op de PS4 blijft rijden kan gerust voort met MXGP 2019.

Dodelijke Hooibalen

De gameplay vind ik best vloeiend maar is niet zonder fouten. Sommige bochten die een extra slijksaus hebben meegekregen voelen té extreem aan, alsof mijn motor lichter is dan een koersvelo. De grootste frustratie is het collision systeem. Het ene moment zal een licht contact met een hooibaal ervoor zorgen dat je plotsklaps verlamd bent. Even later kan Antonio Cairoli met z’n tweewieler vol op je hoofd landen waarna je verder racet zonder een kik te geven.

De game zal je soms enorm snel resetten, ook al was je amper een halve seconde off track. Situaties die nog makkelijk recht te zetten zijn worden heel snel bestempeld als hopeloos. Ik verdenk de statische steward met z’n stom geel vlaggetje ervan bitter weinig vertrouwen te hebben in mijn rijkunsten. Eet slijk.

VERDICT

7

Voor alle gepassioneerde moddervreters is MXGP 2020 de meest complete ervaring beschikbaar. De gameplay is vlot en uitdagend maar een matig collision systeem brengt verwarring. Grafisch zien de parcours er next gen lekker uit. Doorregende hopen slijk glinsteren prachtig maar staan in schril contrast met levenloze fans en statische stewards. Wie nog even blijft scheuren op last gen kan op z’n bike van MXGP19 blijven. Weinig vernieuwing is één zaak maar details en afwerking mochten best wat uitgebreider. Je hebt een Grand Prix trofee vast, piloot, geen wasmand. (RoMa)

Pluspunten
+ Parcours en modderpoelen hebben er nog nooit zo goed uitgezien
+ Gameplay werkt grotendeels aangenaam
+ Goede balans tussen uitdaging en plezier
+ Sterke audio

Minpunten
Weinig tot geen nieuwe features
Verwarrend en oneerlijk collision systeem
Afwerking & immersie laat te wensen over
Naast de track staan tribunes zonder detail, levenloze fans en statische stewards

MXGP 2020
Beschikbaar vanaf 14/01/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PlayStation 5
Website: mxgpvideogame.com

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.